NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baua
Hej alla!
Vi köpte en C30 som saknar hylsan till låsbultarna.
Låsbulten ser ut så här, vad ska vi göra, går hylsan att köpa, låna, hyra?
Kanske finns det någon i Stockholmområdet som kan hjälpa mig.
Mycket tacksam för all hjälp som kan se till att vi kan få på sommarsulorna.
Bilfirman som vi köpte bilen av vet ingenting som vanligt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det syns ingen bild om du lagt upp det.
Är det nya modellen med kodningen i ytterkant av hylsan eller den med kodningen i centrum.
Den förstnämnda finns goda chanser att Volvo verkstaden har alla i ett set och är dom schyssta så går kundmottagaren med ut och ser till att du får loss dina bultar.

Lite dåligt av den som sålde bilen att inte se till att nyckel finns.

/M
Användarvisningsbild
av frasse4
Kanske kolla om någon granne har samma låsbult. Tror inte det finns så många nycklar. Det var exempelvis samma på min V70 och mina föräldrars...
av dieselputte
Ge upp låsmuttrar , tjuvarna snor hjulen ändå då det finns verktyg som man kan knacka in i låsmutter så formar sig en hylsa så den passar låsmuttern och voila så går det att ta loss muttrarna. Jag blev själv av med min kodplugg i samband med service hos Volvo som givetvis vägrade erkänna. Åkte till en OKQ8 verkstad som hade detta engångsverktyg. De satte hylsan mot låsmutterns mönster och knackade till rejält med en slägga, jag lovar det tog inte mer än 3 minuter så var alla låsmuttrar loss. Sedan dess har jag bara kört med vanliga muttrar, för kan verkstaden få loss muttrarna så snabbt kan tjuven det med.
Har du Volvos låsmuttrar och har kvar originalemballaget så finns där ett serienummer som man kan använda för att beställa ny kodplugg, men det kostar väl skjortan som allt annat.

Ser att du pratat med bilfirman om det, köpte du bilen för mindre än 6 månader sedan och kodpluggen saknades så är det att anse som ett ursprungligt fel och då skall verkstaden lösa detta åt dig enligt Konsumentköplagen. Men det finns ju en risk att bilfirman tjafsar och vägrar då kostnaden är för liten för att det skall hamna i ARN. Det är nog bara att bita ihop och följa mitt råd ovan, åk till en annan verkstad som kan fixa bort muttrarna.
Senast redigerad av 1 dieselputte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Och kräver att det är gamla modellen som vi snart får se när ts lyckats lägga in bilder.
Nya modellen går inte beställa ny nyckel vilket är helt vansinnigt egentligen.
av Baua
Föhoppningsvis en bild.
Bilagor
989568CC-8756-4A0E-AD37-075C174DEEED.jpeg
Låsbult
989568CC-8756-4A0E-AD37-075C174DEEED.jpeg (382.34 KiB) Visad 862 gånger
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Det är den hamla modellen.
Som dieselputte skrev så kanske försäljaren borde fixa det.
Annars så hade jag kollat om någon Volvohandlare har nycklar liggandes.
Har du kollat om det ligger någon lapp i bilen med en kod för beställning av ny nyckel.
Har visserligen för mig att det inte gick att beställa nya längre.

/M
av dieselputte
Det var sådana muttrar jag hade, åk till verkstad som har engångsverktyg för att ta bort skiten, köp sedan nya vanliga hjulmuttrar.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Konstigt att det är så lätt enligt många på forumet.
När min nyckel gick sönder för att en klåpare dragit låsbulten för hårt med mutterknack så var enda alternativet att svetsa på en mutter både enligt Volvo och däckfirman.

/M
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]