Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
joel80 skrev: fre 04 maj 2018, 22:37 Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Politikerna gör snarare inte tillräckligt för att skydda oss från det, delvis för att så många tjuter så fort det försöks.
Jag tycker precis som joel80. Igår var jag på ett pressevent i bilbranschen och som vanligt tyckte "alla" (utom jag) att politiker förstör för bilister och att utsläppen är flygets och båtarnas och fartygens och de utländska lastbilarnas fel...
Håller absolut med.
Ex ett flygplan härifrån till kanarieöarna enkel resa bränner 15 ton flygbränsle.
alltså 30 ton totalt T/R.
Titta hur många plan som är i luften just nu på t.ex Flightradar.
Var är då det stora problemet bilarna eller flyget?
Så man behöver inte ha några skuldkänslor för att köpa en bensin/diesel-motor.
Det ena problemet tar ju inte ut det andra. Hade alla bilar haft transponder hade det blivit rätt grötigt på kartan.

Politiker är enligt mig för slappa mot fossila bränslen. Oavsett vad de används till. Bonus-malus är ett bra sätt att göra det på. Där man ger tillbaka största delen av inkomsterna till de som väljer mindre utsläppskrävande bilar.
frasse4 skrev: fre 04 maj 2018, 22:00 För det första är nog sannolikheten att bilen tappar i värde från ena dagen till den andra extremt låg. Sedan är milnostnaden för en bil i den prisklassen långt över 50 kr/milen oavsett bränsle. Så en halverad bränslekostnad slår inte så hårt. Vill man komma billigt undan är både V90 T6 och D3 ett dåligt val ;)
Visst är det så. Men för andra eller tredje ägaren spelar bränslekostnaden större och större roll i takt med att bilen blir äldre.

En bensinbil i aktuell storlek ligger lätt 3 kr back per mil i bränslekostnad redan idag. Om 3 år har skillnaden sannolikt ökat ännu mer. Det lär slå mot andrahandsvärdet.
Dex skrev: fre 04 maj 2018, 23:42
perhall skrev:
joel80 skrev: fre 04 maj 2018, 22:37 Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Politikerna gör snarare inte tillräckligt för att skydda oss från det, delvis för att så många tjuter så fort det försöks.
Jag tycker precis som joel80. Igår var jag på ett pressevent i bilbranschen och som vanligt tyckte "alla" (utom jag) att politiker förstör för bilister och att utsläppen är flygets och båtarnas och fartygens och de utländska lastbilarnas fel...
Håller absolut med.
Ex ett flygplan härifrån till kanarieöarna enkel resa bränner 15 ton flygbränsle.
Flyg i sig är ett ganska bra transportmedel om man räknar CO2 per personkilometer. Problemet är att det är så snabbt och billigt att det blir möjligt att resa väldigt ofta och väldigt långt.

Sitter man och funderar över om man ska ta bil eller flyg en given sträcka så kan man lika gärna flyga.
joel80 skrev:Håller inte med om att målen med fossila bränslen skulle vara politiskt. Jag tror seriöst att om vi ska överleva som civiliserad ras måste vi bort med fossila bränslen illa kvickt. Är det nått som kan orsaka ett världskrig med alla inblandade så är det den klimatkris vi tyvärr snabbt närmar oss.
Visst har du rätt, men det är politiker som satt siffra på det. Varför inte idag, eller 2015?
För att man inte vågar ta i det, skjuter det på framtiden och hoppas att vinden har vänt.
Inte helt olikt kärnkraften.
rale skrev: fre 04 maj 2018, 23:08
Ingen fara!

IPCC har fel enligt grundläggande vetenskapsteori! (Alla datasimuleringar visar för hög temperatur jämfört med verkliga temperaturmätningar).
Men detta faktum är ej intressant för politiker och journalister. Men när tolka dessa ett diagram senast?

Professor, John Christy:

http://media.al.com/news_huntsville_imp ... 955761.jpg
Nu är ju frågan mer komplex än så.
perhall skrev:
Håller absolut med.
2013 gjorde lufthansa av med cirka 4 liter per person per 100 km.
Hur mycket gör din bil av med per person per 100 km? Plus de bensinångor som också förorenar.
Just nu hittar jag inte färskare siffror men det har sjunkit.
Ett nytt Världskrig är säkert på gång och med det kommer mycket ny teknik som de lyckligt överlevande i sin tur kan bygga vidare på.Fram tills det så är det bara att fortsätta festen så länge det varar.Nu ska jag ut och bullra med Hayabusan i solskenet. :-D

Xanthopteryx skrev:
perhall skrev: Jag tycker precis som joel80. Igår var jag på ett pressevent i bilbranschen och som vanligt tyckte "alla" (utom jag) att politiker förstör för bilister och att utsläppen är flygets och båtarnas och fartygens och de utländska lastbilarnas fel...
Håller absolut med.
2013 gjorde lufthansa av med cirka 4 liter per person per 100 km.
Hur mycket gör din bil av med per person per 100 km? Plus de bensinångor som också förorenar.
Just nu hittar jag inte färskare siffror men det har sjunkit.
Det är inte enkelt att räkna på det där.

Dels kan man ju i en bil åka flera utan speciellt märkbar ökad förbrukning.. Och redan vid 2 personer blir bilen då bättre om dina siffror är aktuella. Sen är flyg troligen sämre när det gäller klimatpåverkan eftersom de släpper ut allt på en höjd där det påverkar som mest (av vad jag läst) men bilen i sin tur är sämre för lokal miljöpåverkan.

Kan tycka att flyget har fått lite väl fina villkor där skatt eller miljöavgifter som finns på bränsle för bilar helt tagits bort.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Med tanke på däckdimentionen bör d[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]

Koppla in Isudar carplay

Hade exakt samma problem. Hittade kablarna i golve[…]

Jag är tveksam. I landet Sverige älska[…]