Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Osannolik
Hej,

Jag har en 850 som rycker till när man trycker ned och släpper upp gaspedalen. Rycket ligger ganska "tidigt", dvs. man behöver nästan bara peta på pedalen för att den skall rycka till, och när man sedan släpper pedalen rycker det likadant igen.
Detta gäller på samtliga växlar, men märks tydligast på de låga. Det gör att det är svårt att köra långsamt mjukt.

Det "rasslar" även vid runt 2500-3000rpm, men vad jag har förstått så är det tydligen "normalt"?

Vad tror ni? Vad kan vara fel?

Det här verkar vara ett bra forum, så det finns säkert någon som har en susning.
av *pettson*
Osannolik skrev:Hej,

Jag har en 850 som rycker till när man trycker ned och släpper upp gaspedalen. Rycket ligger ganska "tidigt", dvs. man behöver nästan bara peta på pedalen för att den skall rycka till, och när man sedan släpper pedalen rycker det likadant igen.
Detta gäller på samtliga växlar, men märks tydligast på de låga. Det gör att det är svårt att köra långsamt mjukt.

Det "rasslar" även vid runt 2500-3000rpm, men vad jag har förstått så är det tydligen "normalt"?

Vad tror ni? Vad kan vara fel?

Det här verkar vara ett bra forum, så det finns säkert någon som har en susning.
Om växellådan rasslar lite vid arbete är helt normalt men om MOTORN rasslar vid 2500-3000rpm är de INTE normalt.
Hur långt har bilen gått?
av Edgarn
låter som ngt lager är kasst??
Användarvisningsbild
av Kemon
Har du motortvättat den :?: kolla hur det ser ut vid tänhattar/tändstift om det är fuktigt
av Osannolik
Den har gått 19 000.

Jag har inte motortvättad den, men den är ganska nyinköpt, så det kan hända att föregående ägare har gjort det; den ser väldigt ren ut. Men jag ska kolla stiften.

Just VAR det rasslar är lite svårt att säga, men jag tror nog det kommer från motorrummet åtminstone. Noggrannare detaljer: "Rasslet"/"tickandet" hörs just över 2000rpm på 5:an, dvs. runt 90km/h. Accelererar man så försvinner det så småningom. Jag är emellertid osäker på om det rasslar något på de lägre växlarna, det är svårt att höra. En sak värt att notera kan vara att det bara hörs då man ger gas, det rasslar inget då man motorbromsar eller "bara låter den rulla" vid samma varv. Då är det kanske växellådan som låter lite?

Vad säger ni om ryckandet då, om tändhattarna/stiften skulle visa sig vara OK?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Som ett "glapp" mellan gas och motorbroms? Märks även i nerförsbacke om man åker på farthållaren.
Har pillat lite med det problemet på jobbet, men inte kommit fram till något. Från andra håll har jag hört att tidiga 850 var såna, och det kanske stämmer. Jag har försöka komma ihåg att tänka på det om jag kör en gammal 850 och märkt det på flera. Senast igår, på den i inlägget längst ner på första sidan: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&start=0
av Osannolik
OK. Så det är inget som behöver vara fel alltså?

Farthållare har jag ingen, så det kan jag inte säga något om.

Det är ju inget direkt ett stort problem för mig, utan det handlar mer om att det är lite småjobbigt att köra långsamt på t.ex. 2:an - det blir jäkligt ryckigt om man försöker hålla jämn hastighet. Det märks mindre ju längre upp i växlar man kör.

Ryckandet kan även beskrivas som fördröjningar, det tar ungefär 0,5s från att man ger lite gas till att det rycker.
av Bred
bara en liten fundering, har du kollat motorfästena, framförallt det övre? Det övre har en tendens till at ge sig.
Annars, beträffande ryckandet, kolla luftfilter och tändstift. Kolla gärna även på rotorn och fördelaren. Vet att min rotor såg hemsk ut.

Beträffande rasslet, försvinner det eller ändras det om du pressar växelspaken åt olika håll (men lägg inte ur växeln)?

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]