Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UnleashFusion skrev:bultarna ska passa vare sig om du satte på 19' eller 21' - 5/108. Det enda som itne skulle passa är att du köpte fel eftermarknads fälgar som inte har 5/108 bultar[/
apersson850 skrev:Skruvarna är M14 som har 19 mm skruvskalle. Biltema har en sats med hjulmutterhylsor som täcker tre storlekar. 19, 21 och någon till, som jag inte minns. De duger till maskindragning och är långa nog för att fungera utan förlängare.
Åtdragningsmoment 140 Nm.
Mätte skruvskallen och den är 24 mm. Köpte en krafthylsa 1/2" som skulle passa spärrhandtaget men hylsan var alldeles för tjock. Lämnade tillbaka den och undrar vad tusan jag gör nu?
Får börja med att kolla igenom bilen noga igen för att se om där möjligen ändå kan ligga en medföljande hylsa någonstans(kanske fasttejpad på insidan av någon av sommarfälgarna eller på reservhjulets insida?) Annars ringer jag firman som jag köpte bilen hos och säger till dem att lösa problemet.
apersson850 skrev:Nej, ett fälgkors är rent ut sagt ett jävla skit som skulle förpassas till soptipparnas soptipp fortast möjligt.
Vettigast är givetvis pneumatisk mutterdragare. Kan man inte fixa tryckluft finns elektriska, och har man inte vägguttag inom rimligt avstånd finns batteridrivna.
Vid lossning kör man på enklaste sätt. Vid åtdragning använder man en momentstav mellan skruvdragare och hylsa.
Efterdragning sker med momentnyckel.
Lossa ev. låsskruv först, dra åt den sist.
Om man nu av någon anledning måste byta hjul utan mutterdragare tillgänglig är ett spärr- eller ledhandtag bättre att använda än det eländiga fälgkorset. Lättare att packa också, om man vill ha med det i bilen.
Här finns en tryckluftskompressor (köpt på Biltema) och skulle vilja köpa en mutterdragare men vet inte hur det fungerar när man lossar/drar åt muttrar så vågade mig inte på att köpa en sådan.
apersson850 skrev:Nej, ett fälgkors är rent ut sagt ett jävla skit som skulle förpassas till soptipparnas soptipp fortast möjligt.
Vettigast är givetvis pneumatisk mutterdragare. Kan man inte fixa tryckluft finns elektriska, och har man inte vägguttag inom rimligt avstånd finns batteridrivna.
Vid lossning kör man på enklaste sätt. Vid åtdragning använder man en momentstav mellan skruvdragare och hylsa.
Om man nu av någon anledning måste byta hjul utan mutterdragare tillgänglig är ett spärr- eller ledhandtag bättre att använda än det eländiga fälgkorset. Lättare att packa också, om man vill ha med det i bilen.
Men åh vad korkad jag är! Hittade en liten svart tygpåse i facket mellan sätena och där i låg en svart plastpincett att ta av "mutterhattarna" (vilka jag trodde var muttrarna) :oops: med och väl under dem så dolde det sig ju muttrar passande en 19" hylsa. I tygpåsen låg också en hylsa för att låsa upp fälgarna med. Ett gott skratt fick jag mig idag i alla fall! :-D Tusen tack för all er hjälp till den novise!
En varning i sammanhanget: Använd aldrig en maskinell mutterdragare tillsammans med hylsan som är till låsmuttrarna/skruvarna. Till den använder du enklast det vridhandtaget som du har hittat nu. Men jag skulle ha använt ett fälgkors oavsett vad A Persson tycker. Det finns omkring 4 miljoner personbilar i Sverige. Jag skulle gissa på att det finns säkert 2 miljoner fälgkors i Sverige. A Persson må spy galla över det, bara det inte skvätter på våra värdefulla fälgkors. :sick:
Rådlös skrev: ons 02 maj 2018, 19:07 En varning i sammanhanget: Använd aldrig en maskinell mutterdragare tillsammans med hylsan som är till låsmuttrarna/skruvarna. Till den använder du enklast det vridhandtaget som du har hittat nu. Men jag skulle ha använt ett fälgkors oavsett vad A Persson tycker. Det finns omkring 4 miljoner personbilar i Sverige. Jag skulle gissa på att det finns säkert 2 miljoner fälgkors i Sverige. A Persson må spy galla över det, bara det inte skvätter på våra värdefulla fälgkors. :sick:
Tack för tipset! Det kommer säkert införskaffas en mutterdragare till kompressorn framöver men först kunskap om hur man använder en sådan mojäng ;-)
Det finns mycket man kan använda en bra kompressor till. Sprutlackering, blästring, slipning, borrning, högtryckssprutning, skruv- och mutterdragning, spikpistol, köttsåg (vid slakt), pumpa bildäck och trädgårdspooler, klippa (nibbla) plåt, suga luft och mycket, mycket mer. Gå in på t.ex Svedol och hämta en katalog. Kolla igenom deras utbud av tryckluftverktyg. Där kommer du att hitta utrustning för en halv mekanisk verkstad. Du kanske startar en liten småindustri där din kompressor är själva drivkraften? ;-)
Man kan ställa mutterdragare till att dra olika hårt. Åtminstone om det är något med dragaren. Det går utmärkt att dra till både de vanliga och låsskruvarna med mutterdragaren när den står på en låg inställning.
När man ska lossa finns oftast bara en inställning, men är skruven vettigt dragen släpper den ju utan att det behövs något högre moment.
Jag har vid ett tillfälle hjälpt grannen, som har en S60, att lossa låsskruven på hans bil. Han fick inte bort den med något handverktyg, oavsett längden på handtaget. Något så dumt som ett fälgkors försökte vi inte ens med... :-)
Det slutade med att jag fick sätta mutterdragaren i det oreglerade uttaget (10 bar), trycka in den mot låsskruven med knät bakom mutterdragaren och sen knattra på. Skruven kom loss utan att skada varken skruvskallen eller låshylsan. Men rent generellt ska man bara använda hylsor speciellt tillverkade för maskinell dragning med mutterdragare.
Vid åtdragning av hjulmuttrar kan man använda momentstavar, som är kalibrerade för att ge ett visst moment när de används tillsammans med mutterdragare. Jag har kontrolldragit flera gånger med momentnyckel, och de kommer rätt nära vad det ska vara.

Ytterligare en anledning till att låta bli de eländiga fälgkorsen är att svetsen som krysset är hopsatt med inte alltid håller. När den släpper är förstås när du sliter i korset som värst, och det kan gå rätt illa med både det ena och det andra, beroende på hur man står när det ryker av.
av Yaniz
apersson850 skrev:Man kan ställa mutterdragare till att dra olika hårt. Åtminstone om det är något med dragaren. Det går utmärkt att dra till både de vanliga och låsskruvarna med mutterdragaren när den står på en låg inställning.
När man ska lossa finns oftast bara en inställning, men är skruven vettigt dragen släpper den ju utan att det behövs något högre moment.
Jag har vid ett tillfälle hjälpt grannen, som har en S60, att lossa låsskruven på hans bil. Han fick inte bort den med något handverktyg, oavsett längden på handtaget. Något så dumt som ett fälgkors försökte vi inte ens med... :-)
Det slutade med att jag fick sätta mutterdragaren i det oreglerade uttaget (10 bar), trycka in den mot låsskruven med knät bakom mutterdragaren och sen knattra på. Skruven kom loss utan att skada varken skruvskallen eller låshylsan. Men rent generellt ska man bara använda hylsor speciellt tillverkade för maskinell dragning med mutterdragare.
Vid åtdragning av hjulmuttrar kan man använda momentstavar, som är kalibrerade för att ge ett visst moment när de används tillsammans med mutterdragare. Jag har kontrolldragit flera gånger med momentnyckel, och de kommer rätt nära vad det ska vara.

Ytterligare en anledning till att låta bli de eländiga fälgkorsen är att svetsen som krysset är hopsatt med inte alltid håller. När den släpper är förstås när du sliter i korset som värst, och det kan gå rätt illa med både det ena och det andra, beroende på hur man står när det ryker av.
Ja det där har jag varit med om när svågern tog spjärn med foten. Svetsfogen släppte och svågern slog i backen med "bakhuvet".
apersson850 skrev: tis 01 maj 2018, 10:17 Vid lossning kör man på enklaste sätt. Vid åtdragning använder man en momentstav mellan skruvdragare och hylsa.
Ytterligare en anledning att aldrig lämna in bilen på en professionell verksstad/däckcentral.

Har aldrig någonsin sett att de använder momenstavar eller momentnycklar, och de monterar ju och skiftar däck på majoriteten av alla nyare bilar i sverige.

Alla gånger bilen varit på verkstad och de haft av hjulen sitter ju de utav bara helvete när man själv ska lossa någon gång.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]