Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OliverAppelberg
Tjenare jag har en V70 02 som går lite ojämnt på tomgången efter att katasylatorn har värmts upp, jag är inte så bilkunnig så jag söker efter lite hjälp här på forumet.

Här om dan och framöver så kan motorn bara dö när jag skall växla ner för att varvtalet kan gå enda ner och under 500 varv, så jag måste ge den lite gas så att varvtalet inte ska sjunka enda ner. Men det är inte alltid så men jag vågar inte ta risken för jag höll på o krocka då styrservon stängs av om motorn är av.

Det lyser inga lampor eller något sådant på instrumentpanelen utan jag hör bara det ljudet som ni kan lyssna på i videon genom youtube länken.

Start:

Efter varvtal gått ner:

Tack för svar!
Mvh Oliver
av 2ägaren
OliverAppelberg skrev: tor 03 maj 2018, 15:57 @malajo, Är detta något man kan fixa lätt själv eller borde man åka till en verkstad?
Lossa stora hårdplast slagen som går från luftfilrburken till gasspjället på gasspjälls sidan, vik undan den och ta brake clean och en trasa. Du kan vippa upp spjäll för hand så man kommer åt överallt
av malajo
Jag sitter på jobbet nu så jag har inte sett filmerna.
Men din beskrivning låter som samma fel som jag hade. Så fort man tryckte ner kopplingen vid körning så dök varvet ner under 500 och ibland dog motorn.

Lossa röret på ena sidan om spjället och titta där. Satt en massa svart gegga typ precis där spjället stänger, geggan stänger igen så motorn får mindre luft.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]