NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stairox
Jag köpte en C70 -06 Summum med High Performance Audio igår. Ett högtalarelement i chaufförsdörren är sönder (låter flopp, flopp). Jag försökte googla vad som finns i dörren, men får inga riktigt vettiga resultat, oberoende vilka sökord jag använder. Jag försökte även försiktigt lossa gallret framför högtalaren (högtalarna?) med en skruvmejsel, men vågade inte vrida till ordentligt ifall nåt går sönder.

Kan någons svara på följande frågor:
- Är det 1 diskant, 1 mellanregister och 1 bas, eller 1 diskant och 1 bas?
- Vilken storlek (bas och ev. mellanregister)är de/den i så fall?
- Går det att ersätta med andra standardhögtalare, eller passar endast original?
- Hur får man loss gallret som är framför högtalarna?

Jag hittade iallafall inget via google om det eventuellt skulle finnas högtalaradapters till nyare C70:n.

Jag beställde redan Bluepower BLP-990A idag och skulle helst uppgradera hela högtalarsystemet om det är möjligt. Då jag googlade så hittade jag i USA ett sånt här Dynaudio-system:
http://www.2040-parts.com/volvo-c70-06- ... -i1585759/
Går det här högtalarsystemet att montera i en bil som inte blivit fabriksbeställd med Dynaudio? Dessutom har min bil navigator, så då går åtminstone inte mitthögtalaren att använda, med det gör inget i och för sig.

Hoppas någon kan svara åtminstone på en del av frågorna :)
av Alx
High Performance har en 6.5 nere i dörren och en diskant där uppe. Jag har letat efter adaptrar för att montera universal högtalare men det verkar inte finnas. Ska nog inte vara några problem att montera i Dynaudio-högtalarna efteråt. Dock blir det problem med centern och basarna då HP bara har 4x40w förstärkare. Gallret går inte att ta bort utan man får plocka bort hela dörrsidan.
av stairox
Alx skrev:High Performance har en 6.5 nere i dörren och en diskant där uppe. Jag har letat efter adaptrar för att montera universal högtalare men det verkar inte finnas. Ska nog inte vara några problem att montera i Dynaudio-högtalarna efteråt. Dock blir det problem med centern och basarna då HP bara har 4x40w förstärkare. Gallret går inte att ta bort utan man får plocka bort hela dörrsidan.
Tack för informationen, det där underlättar en hel del för mig.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]