Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det dubbfria? Du skulle eventuellt kunna sätta på två vinterdäck så att det i allafall är samma dimension på det paret.

Annars känns de i och för sig enklare om du bara kan ta av det skadade och ta dig till verkstan med det på annat sätt. Nån som du kan låna bil av lite snabbt eller bli skjutsad av. En vanlig punktering brukar ju kunna lagas medans man väntar. :)
Nu var frågan om diffen kunde ta skada inte om man fick el ej.

Är rätt säker på att ts kan sätta på vinterdäcket och åka till verkstaden utan att bilen rar skada.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Lobocut skrev:Det får man inte, i Transportstyrelsens fordonsföreskrifter (TSFS 2010:2 och 2013:63) stadgas att samtliga däck på en personbil eller en lätt lastbil ska vara av samma typ (diagonal-, radial-, sommar- eller vinterdäck).
Nu hade vi inte tänkt åka runt med ett vinterhjul hela sommaren, det är för att kunna ta bilen till däckfirman.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

När jag fick punktering på ett framhjul på min V70N (icke fyrhjulsdriven) satte jag gladeligen dit ett dubbdäck och körde till däckverkstan med det trasiga däcken i bagaget. Det fungerade hur bra som helst. I rimlig hastighet och kortare tider så är det inga som helst problem att köra med något olika däck. Diffen arbetar i alla fall varje gång du svänger, och det finns inga vägar som är helt raka någon längre sträcka.

Angående att det skulle vara olagligt -- jag tvivlar starkt på att någon någonsin skulle bli lagförd för scenariet ovan. De står att det är "olagligt" i lagboken, men i detta fallet när det finns en klar orsak till varför det görs, och det är temporärt så ser jag det som relativt riskfritt. Om du möter en nitisk polis, och en domstol som har alldeles för lite att göra så kanske -- men jag tvivlar väldigt starkt på att någon blivit dömd för det. Någon gång.

För övrig skulle alla reservdäck bli oanvändbara på vintern om det var olagligt på "riktigt". Jag känner ingen som har ett dubbat reservdäck...
Lobocut skrev: ons 02 maj 2018, 02:04 Det får man inte, i Transportstyrelsens fordonsföreskrifter (TSFS 2010:2 och 2013:63) stadgas att samtliga däck på en personbil eller en lätt lastbil ska vara av samma typ (diagonal-, radial-, sommar- eller vinterdäck).
Kul med forum där man kikar i lagrum för att svara felaktigt på grundfrågan. :-D
Visst kan man i nödsituation sätta dit ett avvikande däck vid på punktering, diffen ska inte ta skada om man kör kortare sträckor och inte för fort max 80km/h. I manualen på min AWD står det att man tillfälligt kan använda reservhjul med avvikande dimension. Ifall avvikande hjulet placeras på bakaxeln kan ev. fyrhjulsdriften kopplas ur automatisk vid körning. Skulle det vara olagligt att ha reserv/nödhjul så skulle dessa inte finnas alls i bilar.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]