Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Customlinern
Ja dom hade kollat både givaren på kopplingen och givare som tydligen sitter på bromspedalen. Dom har tydligen fått den helt ”felkodsfri” som dom kallar de. Så nu satt deras tro på att inte rattlåset registrerar att låset är ur även fast de är ur mekaniskt sett. Men de stämmer att den aldrig lagt av under färd utan bara när man försöker starta den. Det satt tydligen ett felaktigt glöd/start relä på den som den inte borde kunnat starta med men gjorde de ändå. Och den skulle i sin tur slagit ut motorstyrdonet osv osv.. Behöver nog inte fundera vad årets semester kassa ska gå till i alla fall :-o
Nu vet jag inte vad som gjorts med bilen och vad de egentligen menar med felkodsfri men det låter ju som de mest chansar på vad som kan vara fel. Det program som de använder på Volvo är väldigt bra och de kan se många statusar på styrenheter. Tyvärr händer det att det byts styrenheter i onödan även om grundfelet är något annat.

Men om det nu är så att det är fel på motorstyrenheten så jag jag hjälpa dig kopiera den. Jag skulle även kunna hjälpa dig felsöka då jag bor i närheten, men nu står bilen på Volvo om jag förstått allting rätt. Att köpa nya blåser snabbt bort semesterkassan.
av binkie
frykholm skrev: mån 18 sep 2023, 21:24 Hej hittade du felet på bilen till slut för har liknande problem
5år sedan trådskaparen var online. Du bör skapa en egen tråd och beskriva ditt problem, vad som är gjort etc.
Felet ligger i den yttre kopplingsgivaren, kostar idag runt 2200kr på Volvo. Underlättar med specialverktyg att byta givaren. Batteri och batterilåda måste plockas bort för att komma åt att byta givaren.

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]

Fel troligen löst. ABS-sensor (VF) krån[…]