Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag har jag hämtat ut vår "nya" Volvo V70 D4, 2016 års modell.

Ska fritt erkänna att jag kan extremt lite om bilar (väldigt ointresserad).
Skulle redan nu vilja börja undersöka vilka sommardäck man kan/ska titta på.
De som sitter där har 3-4 mm vilket innebär att detta är sista säsongen?

Vad ska man tänka på?
Vad kostar däck till en sådan här bil?

Prata till mig som jag vore cirka 5 år gammal :D

Tack på förhand
Börja med att titta vad däcken har för storlek. Detta står på sidan på däcket. Det kan stå tex 215/60/16 95V.
Efter det kan du börja kolla efter däck, det kan skilja flera hundra mellan däck av samma märke som nästan har samma mått.
Har du någon verkstad i din närhet du brukar anlita?
Om ja, hade jag köpt däck på nätet. Det finns många sidor för det, tex Infosite och Däckonline. Det är ofta billigare än att åka till de stora däckverkstäderna.
Jag lägger gärna lite mer pengar på däck, som är enda kontakten mellan bil och väg. Nu rullar min bil på Goodyear som jag är nöjd med.
Till sist: Köp inga däck för 200kr/styck. Man får vad man betalar för!
fjohan82 skrev:Börja med att titta vad däcken har för storlek. Detta står på sidan på däcket. Det kan stå tex 215/60/16 95V.
Efter det kan du börja kolla efter däck, det kan skilja flera hundra mellan däck av samma märke som nästan har samma mått.
Har du någon verkstad i din närhet du brukar anlita?
Om ja, hade jag köpt däck på nätet. Det finns många sidor för det, tex Infosite och Däckonline. Det är ofta billigare än att åka till de stora däckverkstäderna.
Jag lägger gärna lite mer pengar på däck, som är enda kontakten mellan bil och väg. Nu rullar min bil på Goodyear som jag är nöjd med.
Till sist: Köp inga däck för 200kr/styck. Man får vad man betalar för!
Ska kolla upp detta :)
StefanN skrev:Borde sitta 205/60-16 på den, och som sagt dom är så billiga att man kan köpa kvalitet utan att bekymra sig om kostnaden.
Låter bra.
Skulle du kunna länka något exempel?

Tack på förhand
Du måste som sagt börja med att titta vad som sitter på din bil idag.
Sen loggar du in och kollar du på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ för att se vad som står skrivet där.
När du klickat in reg.nr på den sidan så går du till Teknisk data -> Axlar och hjul. Då får du fram vad bilen är registrerad med.
Detta ovan är en bra dubbelkoll om man är osäker.

Slår jag på en slumpmässigt utvald V70 D4 hittar jag:
Däckdimension:
205/60R16 96H

Stämmer detta med vad du hittar med ditt reg.nr och på din bil söker du däck med denna uppgift.
Den sista bokstaven är hastighetsindex.
H=210km/h. Du får ha ett index med högre än det reggade.

Ett däck skulle kunna vara det nedan.
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-365886

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]