Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krullle
Har haft min xc70D5 aut -07 ett tag nu.
I början så tyckte jag att det var bättre respons på awd;n men nu ”krafsar” ett/ båda framhjulen lite innan det känns att det drar på alla.

Nåt som går att ljustera på servicen eller är det jag som lärt mej känna bilen bättre nu? Och märker bättre när awd går in...

Hur tycker ni andra AWD ägare att det funkar?

Är o övrigt mycket nöjd... :)
av Frigge
krullle skrev:Har haft min xc70D5 aut -07 ett tag nu.
I början så tyckte jag att det var bättre respons på awd;n men nu ”krafsar” ett/ båda framhjulen lite innan det känns att det drar på alla.

Nåt som går att ljustera på servicen eller är det jag som lärt mej känna bilen bättre nu? Och märker bättre när awd går in...

Hur tycker ni andra AWD ägare att det funkar?

Är o övrigt mycket nöjd... :)

Låter helt normalt, man märker tydligt att bakhjulen kopplas in något senare. På alla Haldexbilar slits framdäcken mer än bakdäcken pga det.
Bilar med visco har ju till viss del alltid drivning på bakhjulen och det blir inte samma friktion vid start på asfalt som med Haldex. Även om Haldex är bättre när det verkligen gäller.
av krullle
Ok, då är det säkert bara så att jag lärt känna bättre när drivning på bakhjulen går in.

Testade lite i en blöt gräs backe när jag körde lugnt upp så va det inga större bekymmer att ta sej upp, men när jag drog på så kom jag ingenstans… ?

//Krille
Användarvisningsbild
av camaro69
Låter som AWD:en inte är riktigt frisk.

Du har väl garanti fortfarande, så lämna in den för kontroll.

Min bil uppträder inte som du beskriver.
av Frigge
krullle skrev: Testade lite i en blöt gräs backe när jag körde lugnt upp så va det inga större bekymmer att ta sej upp, men när jag drog på så kom jag ingenstans… ?

//Krille
Näe, DET låter inte som det ska.

Lämna in den för kontroll isf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
krullle skrev:Ok, då är det säkert bara så att jag lärt känna bättre när drivning på bakhjulen går in.

Testade lite i en blöt gräs backe när jag körde lugnt upp så va det inga större bekymmer att ta sej upp, men när jag drog på så kom jag ingenstans… ?

//Krille

??? Låter helfel. Jag kan stämpla fullt i alla lägen så sköter elektronik, haldex och antispinn att det bara dra iväg utan spin ovasett om jag kör is/gräs/grus.

Det funkar t.o.m med 1800 kg båt eller hästsläp bakom i branta hala backar.
Användarvisningsbild
av VolvoNille
Nää så ska det nog inte vara, har testat Min XC90 V8 upp för tuff terräng och den tog det mer eller mindre som ingenting. S60in har ju ingen direkt högmarkfrigång ^^ Men jag har kört upp för branta grusvägar, tex hallandsåsen.. när jag och flickvännen skulle ut och vandra.. då körde jag "rally" upp för den smala grusvägen som går där.. gick utmärkt ! :D
Men som alla säger, ta en titt in hos din verkstad så fixar dom det! Ska egentligen inte få hända en så pass ny bil. men tyvär :/
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
krullle skrev:Testade lite i en blöt gräs backe när jag körde lugnt upp så va det inga större bekymmer att ta sej upp, men när jag drog på så kom jag ingenstans… ?
Det är inte rätt. Den ska ta sig upp utan problem!
av krullle
Hmm...

Tur jag bokat tid sör service då..

Läste lite på nån tråd här om att några andra haft problem men ung detta och de har uppdaterat mjukvaran i bilen och då har det funkat fint sen.
Nåt att testa?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
krullle skrev:Läste lite på nån tråd här om att några andra haft problem men ung detta och de har uppdaterat mjukvaran i bilen och då har det funkat fint sen. Nåt att testa?
Det är förmodligen det dom kommer göra först. Möjligt att det finns en felkod om AWD:n.

Men det är helt normalt att den spinner lite, lite om det är dåligt underlag. T.ex om det regnar och man står vid ett rödljus och sedan trycker full gas. Då brukar den spinna lite på övergångsstället, som brukar bli riktigt hala.

Har haft XC90 T6 innan och den spann mindre än D5an. För D5an har bättre vid från botten!
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]