Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
Funderar på att Lastbilsregistrera min v70 tdi. Vad händer om man har otur och smäller bilen med gallret urplockat, vad säger försäkringsbolaget om det?!
Tacksam för snabba svar, skatten tickar ju på ju längre jag väntar....
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det bästa är väl att fråga ditt försäkringsbolag, behöver ju inte nödvändigtvis ge dig till känna.
av magnuss
Det cirkulerar femtielva olika rykten om vad som händer om det blir en krock med lb reggad bil "utan galler", enklast är nog att ringa ditt försäkringsbolag
dock så har jag svårt att tro att du skulle bli nekad vård/ersättning om du sitter i en lb reggad bil "utan galler", vid en olycka, iså fall så är det lika illa att krocka med en chiptrimmad bil som inte är reggbes efter chiptrimmet (och hur många bilar är det!)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Nekad att få vård lär inte ske (ingår i trafikförsäkringen), men ersättning för bilen kan däremot utebli. Om det visar sig att bilen/lastbilen brukats på annat vis än vad man försäkrat för kan man få problem.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har frågat mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar). Det var tydligen inget problem, man får ersättning. Ringde även polisen! och frågade om ev böter mm om man åker utan galler. Det som händer är att man får en månad på sig att besikta om bilen till "vanlig bil" igen.
av Beckis
mikeyman35 skrev:Har frågat mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar). Det var tydligen inget problem, man får ersättning. Ringde även polisen! och frågade om ev böter mm om man åker utan galler. Det som händer är att man får en månad på sig att besikta om bilen till "vanlig bil" igen.
Har du fått skriftligt på det ? Annars är det inte mycket att lita på. En kan säga si och en annan kan säga så. Svårt att bevisa vad dom sagt om du inte kan få det skriftligt.

Hmm låter ju helskumt. Innebär ju att alla kan regga om sin bil och strunta i att köra med galler i utan att riskera nåt.
av Beckis
magnuss skrev: iså fall så är det lika illa att krocka med en chiptrimmad bil som inte är reggbes efter chiptrimmet (och hur många bilar är det!)
Ganska mkt lättare att upptäcka ifall en bil är LB reggad och ifall galler sitter i.

Så där värst tekniska är inte polisen alla ggr men slå i datan och titta in i kupèn kan dom. Ta reda på ett utbytt chip i boxen...hmm...lite svårare.
Användarvisningsbild
av uno83
Om man nu ska skattefuska så får man väl vara beredd att ta risken...
Användarvisningsbild
av erikfromtheisland
Ok, tack för alla svar. Har forskat lite själv och det verkar vara som alla skriver här, det är lite olika rukten om vad som gäller man får ta risken helt enkelt. Angående själva registreringen. Duger det om övre fästet till gallret är fastskruvat i kurvhantagens orginalbultar? Kan man popnita fast lastöglorna där det inte finns bultar att fästa i ?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]