Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev: lör 21 apr 2018, 23:15 Det är ett klassiskt missljud i de äldre Volvomodellerna! Har hört det i flera olika modeller/drivlinor.
Ok tack när du säger "klassiskt missöjud i äldre Volvomodellerna" menar att det ska accepteras så länge allt funkar eller ska det bytas och lagas???
least skrev: mån 23 apr 2018, 08:58 Ifall det skulle vara från AC eller brist på gas. stäng av ac:en med knappen. Då ska ljudet ändra karaktär.
Tack
Det oljudet som finns nu försvinner när jag stänger av AC men jag var på Bilia idag och de påstår ff att det är servopumpen. 14 000- 15 000 kr kostar att fixa.
Jag tvekar eftersom servon funkar hur bra som helst...
Yaniz skrev: sön 22 apr 2018, 09:33
GATUPLAN skrev:Dvtfn. Nu är det inte lika kallt och det låter inte lika högt och ljudet är lite annorlunda. Iaf det missljudet som man hör nu försvinner när jag stänger av AC. En kille från Bilia ska kolla på det. Det som förvirrar ytterligare är det att ljudet stiger med gasen och allt fungerar perfekt AC som servon...

Tack för tipset!
Jag skulle satsa en banan eller två på att du börjar få dåligt med gas i ac-systemet. Brukar låta så där dvs oljudet följer motorns varvtal. Be någon firma toppa systemet och kolla därefter om ljudet försvinner. Nu bör jag kanske inte uppmana folk till att begå miljöbrott med "fulfyllning", men låt oss säga att det skall göras i "felsökningssyfte". Inte helt kosher, men du får ett kvitto på sakernas tillstånd. Är till 93,7% övertygad om att det är dåligt med gas i ac-systemet.
Det oljudet som finns nu försvinner när jag stänger av AC men jag var på Bilia idag och de påstår ff att det är servopumpen.
GATUPLAN skrev: ons 25 apr 2018, 21:50Ok tack när du säger "klassiskt missöjud i äldre Volvomodellerna" menar att det ska accepteras så länge allt funkar eller ska det bytas och lagas???

Jag menar mer att det är väldigt vanligt missljud. Exakt vad som ska bytas för att få bort det kan jag inte svara på. Men har själv haft det på en S80 V8 awd och en V60 T6 awd (när båda var nya och hade nybilsgaranti) och verkstan löste det.

Kan dock säga att det inte lät lika mycket som din film, men samma typ av ljud och det slutade alltid när jag tryckte av klimatanläggningen.
XC90_Executive skrev: tor 26 apr 2018, 05:50
GATUPLAN skrev: ons 25 apr 2018, 21:50Ok tack när du säger "klassiskt missöjud i äldre Volvomodellerna" menar att det ska accepteras så länge allt funkar eller ska det bytas och lagas???

Jag menar mer att det är väldigt vanligt missljud. Exakt vad som ska bytas för att få bort det kan jag inte svara på. Men har själv haft det på en S80 V8 awd och en V60 T6 awd (när båda var nya och hade nybilsgaranti) och verkstan löste det.

Kan dock säga att det inte lät lika mycket som din film, men samma typ av ljud och det slutade alltid när jag tryckte av klimatanläggningen.
Hm TACK
Du kommer inte ihåg vad verkstad fixat?
Servo ..AC ...
För framtiden - min son hade liknande problem med sin S80 V8 som dessutom läckte servoolja.

Det visade sig vara o-ringen till tilloppsröret (lågtryck) på servopumpen som slutat täta. Den drog in luft där som gav oljud och framförallt om man varvade lite samt efter man stannat motorn bubblade det ut servo olja.

Det kluriga var att den läckte oljan vid pumpen, sedan rann den i V-et över motorn och droppade ner typ mellan motorn och växellådan.

Den O-ringen säljs inte separat av Volvo... Vi har köpt en FKM 14x2.
Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

Uppdatering: Volvo vill inte ta i ärendet o[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]

B30a i en 740?

men bortsett från regg, så undrar jag […]