Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har upptäckt att min XC90 är blöt under förarmattan. Mattan är uttagen på tork och jag har provat att spola med högtryck och kontrollerat dräneringar etc utan att hitta något läckage. Känner någon till var man kan leta efter eventuellt läckage.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är det glykol?
av Falckett
Nej, det verkar vara vanligt vatten.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad kan det då vara? Inte något från ac:n eller nåt sånt.?
av väsby_lasse
Kan vara från dina skor i vintras,hade också detta problem.
Torka ur o kolla om det återkommer.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kan vara nån liten packning i ECC:n som har gått sönder så det läcker ut den vägen.
av Frigge
Mest troligt är att det är dräneringsvatten från ecc:n som inte tar sig ur bilen, kanske slangen lossnat eller är full av skit.
Användarvisningsbild
av Mr H
Frigge skrev:Mest troligt är att det är dräneringsvatten från ecc:n som inte tar sig ur bilen, kanske slangen lossnat eller är full av skit.
Titta längst in i hörnet vid gaspedalen där panelen mot kardantunneln slutar. Där bör du se "vit plast", dvs en del av värmepaketet.
Stick in fingret där så känner du en svart gummislang. Änden närmast dig böjer i 90 grader uppåt och skall vara påtryckt på en liten "rörstump" på värmepaket. Slangens andra ände skall vara fasttryckt i mellanbrädan (torpedväggen) så att dräneringsvattnet rinner ut i motorrummet.
Sitter inte denna slang fast ordentligt i båda ändar blir det snabbt ordentligt blött på golvet på förarsidan!
av Falckett
Innan jag testade att spola alla skarvar med högtryck så torkade jag torrt hela golvet. Inget vatten kunde ses efter spolning. Dagen efter så var det blött på golvet och det fanns vattendroppar på rattaxeln och rattaxeldamasken samt i mitten runt värmepaketet. Några droppar även på passagerarsidan. Bilen hade inte körts efter att den var upptorkad. Kan det ha med framrutan att göra? Den verkar inte vara bytt. När jag högtrycksspolade provade jag med torkarna i olika lägen för att se om det kunde rinna in genom hålen för torkaraxlarna. Är det möjligt, leder dessa hål in i bilen?
Användarvisningsbild
av Mr H
Falckett skrev:Innan jag testade att spola alla skarvar med högtryck så torkade jag torrt hela golvet. Inget vatten kunde ses efter spolning. Dagen efter så var det blött på golvet och det fanns vattendroppar på rattaxeln och rattaxeldamasken samt i mitten runt värmepaketet. Några droppar även på passagerarsidan. Bilen hade inte körts efter att den var upptorkad. Kan det ha med framrutan att göra? Den verkar inte vara bytt. När jag högtrycksspolade provade jag med torkarna i olika lägen för att se om det kunde rinna in genom hålen för torkaraxlarna. Är det möjligt, leder dessa hål in i bilen?
Och du har kollat dräneringsslangen?

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]