Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Vilken märke brukar sitta original på reservdelarna på XC60 från 2015?
Syftar på skivor, belägg, luft filter, kupe filter, bränslefilter?

Kan man skruva tillbaka kolven manuellt och sedan trycka in den till bromsklossarna?
Är det bromsar fram eller bak som avses? Fram kan du nog trycka in kolven. Bak backar man kolven elektriskt eller demonterar motorn och manuellt trycker in kolven.
Om du tänkt köpa nya skivor och byta själv så tipsar jag om att gå in på
https://www.autodoc.se/?gadw=1&gclid=Cj ... lsrc=aw.ds

eller

http://www.mister-auto.se/sv/?gclid=Cj0 ... lsrc=aw.ds

Det är direkt från Tyskland och du kan spara en hel del på att beställa därifrån. De har de kändaste märken som brembo, bosch m.m
Jag har själv beställt därifrån och delarna kommer inom en arbetsvecka. :-)
Jag har också beställt från mister-auto. Framskivorna kostade 3000 kr/par från Volvo och ca 400 kr/par från dem, av märket Brembo som även satt på min bil från fabrik. Klossar köpte jag original däremot.

Angående bakbromsarna så måste man pressa in kolven vid klossbyte oavsett om det är mekanisk eller elektrisk handbroms. Motorn backar man bara för att den inte ska ge mothåll när man pressar in kolven.
kollade faktiskt på mister-auto idag till min v70, bromsskivor(fram+bak) + bromsbelägg sats(fram och bak) från brembo kostade mig 2232kr inklusive frakten(över 800kr). skickas på måndag men har själv inte bråttom.. gick till ÅF och fråga om att byta.. var ju det dubbla jag fick betala + lite mer!
Är det hyfsat enkelt att köra in motorn förhand?
Hur vet man när den är tillräckligt inne?
Är kolven trög att tycka in?
Hur går det med bromsvätskan? Finnes risk att dem rinner ut/över när kolven trycks in?
VolvoSweden har som vanligt bra guider. Antingen kan du backa motorn med VIDA eller biltemas verktyg eller koppla 12V på motorn direkt, i det sistnämnda fallet räcker det med att aktivera p-bromsen i bilen för att den ska återgå till rätt läge, efter att du monterat allting såklart.

Nä, bromsvätskan rinner inte över om inte du eller någon annan inte efterfyllt men det är ju inget större besvär att kolla nivån i reservoaren före du börjar eller mellan varje klossbyte.
Det är väl vanlig Torx nyckel i rätt storlek.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]