Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
Hej
Har haft en av mina nycklar på drift sedan i julas. Nu i snösmältningstider dök den upp i snöslasket/leran. Den verkar funka både med fjärrlåsning och som startnyckel. Tyvärr har den nog tagit en tur genom snöslungan så den har lite sprickor och bortslagna bitar. Kan man någorlunda enkelt ersätta höljet med ett nytt? Är man hänvisad till original eller finns det på eftermarknaden? Var isåfall?

Mvh/LOBEN
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu minns jag inte hur det såg ut när jag hade nyckeln öppen, men transpondern brukar sitta rätt ordentligt. Möjligt att det går att kapa ut och sätta i ett nytt hus dock, om det inte är så lätt att den sitter på kretskortet.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan nog ordna fram en kasserad nyckel om du vill experimentera. PM I så fall och en bild här I forumet så jag kan jämföra.

/Thomas
av loben
Hej
Det vore juste men börjar tveka om jag ska försöka. Den funkar ju nu även om den är skavd. Ska prata med min "servicetekniker" om han vet nåt om hur krångligt detta är. Hör av mig igen om det blir aktuellt. Så här ser nyckeln ut(om jag lyckats få in bilderna). / LOB
IMG_1539.JPG
IMG_1539.JPG (84.74 KiB) Visad 736 gånger
IMG_1540.JPG
IMG_1540.JPG (311.98 KiB) Visad 736 gånger
av Schmoyoho
Ptja, öppna nyckeln och kolla? Om det inte finns något i nyckeln förutom kretskortet så är det ju bara att lyfta över det till ett nytt skal, och jag skulle nästan tippa på att det är så det ser ut numera. På P2:orna var transpondern en separat glasplupp.

Jag vet inte hur nyckelsläden på MY12 utan keyless ser ut, men på min -07:a går det att peta på släden med lillfingret samtidigt som man håller nyckeln i närheten, detta räcker för att bilen ska läsa nyckeln. Kan ju kanske också vara någon sorts diagnostik, ifall du kan få bilen att läsa av kretskortet löst så betyder ju det att kortet har allt som krävs (behövs inget batteri i nyckeln för att bilen ska läsa den förresten).

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]