Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
Har just kommit fram till att bilen (S60, 2,5T, motor typ B5254T2 -04) lider av ett alvarligt fall av igensatt vevventilation... Symptomen är kraftigt övertryck i vevhuset, orolig motorgång (stillastående) upp till ca 3000rpm, stundtals kraftig oljerök ur avgasröret vid körning..

Nu till min fråga: behövs det mer åtgärder eller material vid ett ventilations byte utöver det som ingår i Vparts vevkitt ??

https://vparts.se/se/vevhusventilations ... plett.html

Är detta ett bra och prisvärt kitt ??
Har läst mycket här på forumet om detta och inser att det är nog ganska akut att få detta ordnat ASAP med tanke på det ganska kraftiga övertrycket..
När jag försiktigt skruvar av oljelocket så låter det som om jag skulle öppna en omskakad cola flaska..

Tankar och ideer mottages tacksamt...
Jag bytte ut allt för två veckor sedan och allting passade bra med Vparts kit, det finns två olika beroende på chassienummer.
När jag skulle ha tillbaka den där %#¤%" banjobulten under insuget så bröt jag av platsröret som går till nippeln för kylvatten. Den fanns dock att köpa lös på Volvo, det är samma som till T6. OBS banjobulten följer inte med i kittet från vparts, inte brickorna eller o-ringar till insprutningen ifall de behöver bytas.
Räkna med en hel dags mekande på garageinfarten om du likt mig har fingrar som en bananklase och syn som en mullvad :-)
Det är väl egentligen bara den där banjobulten (jag kapade en nyckel med rondellen) samt den inre vänstra skruven till insuget som är lite tjorviga att komma åt, det är bara att ta det lugnt.
Jag följde denna guiden:
https://www.youtube.com/watch?v=oEOzIoVxO4s
Min bil slutade helt läcka olja efter byte/rengöring - "handsktestet" visar ett svagt undertryck, före så blev det en ballong och det tröck dessutom ut olja på alla möjliga håll och kanter.
Det var en sjukt äcklig gulbrun sörja och en massa vatten i behållaren. Rensade kanalerna nedåt med ett långt buntband som jag lindade gasväv runt.
På min - 04 passade inte den lilla "armbågen" mellan oljefälla och block från Vparts kit för rätt chassinummer. Det finns en med stor och en med liten diameter mot blocket. Jag ska ha den lilla men kittet innehöll den stora. Skar av den gamla annars hade jag bara återvänt. Alla mina grejer såg rätt ok ut så det var mest förebyggande för mig. Får jaga imorgon.

Att få dit slangarna för röret som går runt bakom motorn var verkligen inte lätt..
Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]