Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av enrajb
Hej alla Volvoglidare.

Jag har köpt mej en Volvo 244 från -79 med en B21A under huven Å automatlåda. Fick mej en liten överaskning när jag senare märkte att det läcker växellådsolja från nånstans, droppar oturligt nog ner på avgassytemet men kan inte lokalisera vart ifrån det kommer. Jag har hört att det finns nån smörja man kan slå i lådan som får packboxarna att svälla. Den här smörjan ska vara till domkrafter egentligen men det ska funka i växellådor också. Vet dock inte vad det heter eller vart man får tag i det? Om det är någon som vet det eller kanske har några tips om vad man kan göra innan man river ner växellådan, så är ni välkomna med ett litet inlägg.
Användarvisningsbild
av Caffis
Hydaulolja använder man enbart i hydaliska system inte i växellådan för då säger det " PANG" Jag föreslår att du byter den trasiga packboxen i stället Kostar inte mycket för den delen Genväg är ofta sen väg .
av enrajb
Caffis skrev:Hydaulolja använder man enbart i hydaliska system inte i växellådan för då säger det " PANG" Jag föreslår att du byter den trasiga packboxen i stället Kostar inte mycket för den delen Genväg är ofta sen väg .
Jag menar inte hydralolja utan nånting annat som man slår i tex domkrafter med dåliga oringar osv.
Man ska slå i 3% av oljemängden.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag vet inte hur det är på en gammal låda men de nya är mycket kinkiga med sin olja. :D

Det bästa är nog att ta ner lådan och byta det som behöver bytas alt byta låda.
av Rådlös
Jag hade lika dant på en -78. Det var påfyllningsröret som inte satt fast, så det glappade där och rann ut när man körde. Kolla detta. Ett enkelt och lättåtgärdat fel.

Till domkrafter använder man också hydraulolja. Det fungerar med den typ som är avsedd för automatväxellådor. Men häll inte i något annat okänt jox i en automatlåda. Den är alldeles för ömtålig för sådana experiment.
Användarvisningsbild
av Caffis
Det är inte svårt att byta packboxen Bak Ta bort kardan mutter med bringare byt packbox skruva i hop klart Falukorv varför krångla till det Ps Byt oljan i lådan först mot en riktig växellåds olja Inte ATF som Volvo har som orginal Typ sae90 den blir lite seg när det är kalt men det är den enda nackdelen Köp den som biltema har, gorde ett test nu i sommar på den Innan läckte min som ett såll och var trög på ettan o tvåan nu är den tät och är lättväxlad. kan till lägga att jag drar tungt med min 245a ex husvang 1550kg i rediga värmlands backar osv Kollade nu efter helgens körning ca 50mil inte en droppe Har gått nu ca450 mil med den oljan. 1000mil byte motor kontroll växellåda o bak axel vart 5000mil byt alla oljor Då håller den i en evighet.

Falukööörv......
Användarvisningsbild
av Caffis
Sorry Sorry Inte som jag sa du har ju AUTOMAT då är det en annan sak byt till en bra automat olja ,INTE vanlig mineral först Den blir nämligen sliten som alt annat Men sen kan du byta packboxen. Eller byt låda till en manuell.
av enrajb
Jag tror snarare att det är packboxen i fram på lådan eller nåt. vet inte riktigt hur det ser ut under sprängkåpan mellan motor och växellåda men jag tror nog att oljan kommer därifrån. Jag drar mej nämligen för att skruva ner en automatlåda för jag har dåligt med tid, inget garage och så har jag inte gjort det förut. Om det vore så gött att det var packboxen bak ändå. Då skulle jag sitta inne och "käka" falukorv kanske. :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är du säker på att det är olja från lådan då?
av enrajb
Ja, jag är helt säker. Fyllde på en liter för ett par dagar sen så att det blev fullt på stickan (motor varm och igång). Den litern kunde jag hällt ut på gården direkt istället.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]