joel80 skrev: ↑sön 22 apr 2018, 13:49
Hur det blir med tiden börjar vi ju se...
Tesla kom med sina första för 10 år sen... Och med Model S för 6 år sen. Än så länge är det inget ovanligt som verkar ha kommit fram angående batterierna där.
Nästan alla andra tillverkare som säljer elbilar har garantier på runt 8 år på batterierna. Hyundai har nu t.o.m gått ut med livstidsgaranti på sina batterier på bilarna dom säljer i USA! I Sverige får vi nöja oss med 8 år eller 20 000 mil än så länge.
Ja det är renoverat batteri.. Ett nytt går på runt 50k i dagsläget. Men jämför det med ett motorbyte på en ICE-bil! Nog kan många tänka sig att köpa en renoverad begagnad motor och sätta i för att inte behöva betala fullt pris?
1. Hur tror du man får tag på begagnade motorer eller bildelar idag? Det blir väl på exakt samma sätt.. Folk krockar eller har sönder sina bilar så de inte går att reparera och så skrotar man dem, även fast vissa delar är hela. Även gamla batterier som lämnas in går att renovera och få ett nytt liv som jag förstår.
2. Som sagt, folk krockar eller pajar sina bilar, samt batteritillverkarna renoverar gamla batterier.
RC och hobby-batterier är inte riktigt samma sak! De bilar som visar sig ha bäst hållbarhet på sina elbilar har såklart aktiv kylning av batterierna. (En stor nackdel för Leaf som har passiv kylning och istället drar ner snabbladdningshastigheten om man kommer över en gräns i värme!)
Elbilselen? Vill du förklara för mig vad som skiljer elbilselen från elen till diskmaskinen eller mina element?
Det kommer inte att komma att man börjar beskatta elen på annat sätt p.g.a elbilarna. Elbilarna kommer inte stå för mer än 7-8% av totala elförbrukningen i Sverige även om precis alla bilar byts ut. Skulle man ändra elskatten skulle alltså 92-93% av övriga konsumenter bli lite upprörda. Sen kan man också rätt enkelt göra sitt eget drivmedel i allafall 8-9 månader per år. Jag har en liten solcellsanläggning på taket på 6kw och producerade under Mars tillräckligt för ca 175-200 mils körning, och är hittills i April uppe på 180-200mils produktion. Skulle man på nått sätt försöka fördyra elen kommer det snart bli vanligt med att folk skaffar batterilagring hemma så de kan använda dagens solproduktion när man kommer hem på kvällen.
Jag menar inte att det finns problem att övervinna, men att de på något sätt skulle vara omöjliga ser jag inte och att det blir billigare och billigare med batteridrift kan vi också tydligt se. Priserna faller rätt fort i takt med att man hittar nya sätt att tillverka på och billigare och vanligare metaller att kunna använda. Det är en spännande utveckling. (No pun intended)
Vi kan ju räkna med att Tesla inte talar särskilt högt om eventuella problem utan löser det smidigt på något annat sätt.
Hyundai har haft livstidsgaranti sedan 2012 på vissa batterier, men, observera: Det gäller enkom om batteriet går sönder helt!
Har du bara 20% kapacitet kvar, så gäller inte garantin som exempel. Batteriet är ju helt.
Detsamma gäller Tesla - garantin gäller inte för kapacitetsförlust.
Här en bra sammanställning av läget förra året som Norge har gjort:
http://www.side3.no/motor/garanti-pa-el ... 23567.html
En renoverad motor kan vara som du säger från krockskadade bilar (en kraftig smäll i sidan eller i baken och motorn är säker, men fundera på hur batteriet mår av en kraftig smäll på en Tesla...). Dessutom finns det fler delar i en motor som kan gå sönder men som ändå gör att man kan renovera den till en annan bil. Det vore intressant att se hur stor andel batterier som faktiskt kommer in och är användbara efter renovering.
Det är inte så jättestor skillnad. Jag har cellspecifik laddning och övervakning på litiumbatterierna, precis som elbilarna har. Jag har batteripackar som inte är så täta och jag ser till att de inte utsätts för hög värme och att de är förvärmda vid kallt väder. Likaså laddar jag inte när de är varma utan de får svalna först. Jag laddar till specifika gränser beroende på vad jag skall använda den till och jag håller koll på kapaciteten i varje cell för att undvika att dra ur för lågt. I realtid när jag använder batteriet håller jag koll på att jag inte går under aktuella gränser som gäller för just den batteriindividen.
Att skatter på något sätt kommer att komma är självklart. Exakt hur är en annan fråga, men kommer gör det. Senaste siffran jag såg så räknar man med uppåt 10% av aktuell elförbrukning just nu, men det största problemet är att få ut effekten till berörda områden vilket i sin tur innebär fler investeringar, vilket kommer belasta elkunden i slutänden.
Att skatta solceller är redan något som införts på större anläggningar och det kan mycket väl komma på din egen anläggning. Det vill säga, du betalar energiskatt på den el du själv tillverkar och använder. Det finns alltid sätt att få till beskattning...
Omöjliga hinder är det definitivt men det kommer kräva en del åtgärder och redan i dag kostar snabbladdningsstationer i Norge motsvarande dieselförbrukning på en dieselbil. Det visar på komplexiteten i hela systemet.
Jag kan alltså välja att betala mer för en elbil i dag och sedan betala motsvarande kostnad för att tanka elen på snabbladdning (vilket går långsammare än att tanka en dieselbil) och till samma kostnad som en dieselbil hade kostat. Inte helt ekonomiskt gångbart.
Och nej, jag kan inte ladda hemma mer än 6A tre timmar per dag så som det ser ut just nu och än mindre kan jag ladda på jobbet.
Sedan har vi den fortfarande riktigt stora puckeln: Elbilar med släp = mycket kort räckvidd och många gånger ett helsike att ladda på vägen. Vissa elbilar kan inte ens utrustas med en dragkrok.
Frågan är om det inte är bättre att sätta in en liten men högeffektiv dieselgenerator som är högoptimerad för sin enda uppgift: Att gå på konstant varvtal för att generera el. Sedan har man ett mindre batteri i bilen som räcker för, tja, låt säga 5 mil? När batteriet börjar närma sig slutet så går generatorn igång och agerar räckviddsförlängare.
Majoriteten av alla bilister kör högst några kilometer till ett par mil varje dag. Varför skall man då släpa hundratals kilo batterier som man nyttjar till några procent, bara för att man vill kunna åka långt ett par gånger per år? Det är inte ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart.
Dieselgeneratorn kommer vara extremt ren tack vare sin optimering och kan köras på helt förnybart bränsle (HVO, FAME, e.t.c.).