NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Japp, men motorlampan har inte lyst sedan i vintras, när jag hade samma symtom som du (all kraft försvann vid kraftigt gaspådrag, felmeddelande). Efter mjukvaruuppdatering så kom kraften tillbaka, även om jag upplevde att bilen inte längre var lika pigg. Lågvarvsknuffen på 4:e växeln som man vant sig vid var plötsligt försvunnen.

Småryckningarna är irriterande men sannolikt inget som går på avgasgarantin. De har uppdaterat mjukvaran för ca en månad sedan, men det gav ingen märkbar förbättring.

Jag är ingen guru på motorer, men att småryckningarna kan bero på luftbubblor i bränsletillförseln låter rimligt i mina öron. Vi får avvakta och se, om din bil fortfarande går som en klocka nästa vecka ska jag testa filtervändningen på min.

EDIT: Testade lyfta bort plastkåpan och startade motorn, visst kom det lite luftbubblor i slangen men inte så mycket. Om man vänder upp & ner på filterhållaren så ligger den lös efter det, går väl knappast att sätta tillbaka metallramen om hållaren är upp & ner?
Användarvisningsbild
av mikhan
XC90_Executive skrev:ECR och/eller EGR

Har hört många andra med samma problem!
Vad är det för något? EGR och ECR alltså..
av Dieselkungen
Nja alltså filtret ligger nu temporärt fastsatt med stripes uppåner inga fästen går att änvända, detta är endast ett test för att konstatera att det verkligen är filtret som orsakar felet.
Har pratat med lite folk och det är endast godkännt med ngn enstaka luftbubbla vid 4000 varv. På tomgång skall ingen luft förekomma.

Kvaliten på filtren eller egentligen är det ju "filterkoppen" är visst minst sagt bristfällig då det ryktas om att verkstäderna kan få byta ett flertal innan dom får ett som inte släpper genom luft.
Det går alltså att få filterkoppar som inte skapar luftbubblor. Bubblar/skummar det är det fel på dom.

Kör på under helgen så får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
mikhan skrev:

Ska vara två olika ventiler.
Användarvisningsbild
av Lilja
Skulle inte förvåna mig om du är ytterligare ett offer för den nya möglande miljödieseln. Om så är fallet, töm tanken, plocka av tanken från bilen, spola rent den tills den är 100% ren i alla facken. Byt tankarmatur. Sen bör den funka igen.
av dali
Jag hade in min bil på verkstad igår (byte av knarrande kopplingspedal) och efter det går motorn som den ska. Inga ryckningar och prestandan är som den ska vara, lågvarvsknuffen på 4:e växeln har återkommit och motorn drar jämnt och starkt från låga varv på alla växlar. Pratade med verkstaden idag, de har inte gjort något åt motorn ... de läste av felkoder och möjligen släckte dem, men gjorde inga andra åtgärder.

Mjukvaran har uppgraderats ett par gånger tidigare men det var först idag som motorn har känts helt "normal" igen. Mina teorier till att bilen går bättre:

- Det har legat kvar felkoder som begränsat motoreffekten, efter de togs bort så laddar turbo mm för fullt igen.
- Bytet av kopplingspedal verkar omfatta en del ommöblering i motorutrymmet, ev har någon slang/koppling som suttit dåligt fixats.
- Det kalla vädret de senaste dagarna gör att motorn går bättre. Känns osannolikt, bilen har känts trött sedan i vintras (efter "MOTORSYSTEM SERV. ERFORDRAS") och då var det minusgrader.

Jag hoppas att det var felkoderna, då bör problemet inte återkomma. Den som lever får se.
av CS
Hade samma störningar som du beskriver här, det slutade med att verkstaden bytte högtryckspumpen och nu går motorn klockrent - förmodligen har du samma problem.
av dali
Än så länge rullar den på utan att tveka, om det återkommer ska jag ha högtryckspumpen i åtanke.
av smej
Dieselkungen skrev:Hejsan, bilen är uppgraderad och filter är bytt utan att lösa problemet.

Testade och tog och skruvade loss filterhållaren och provade att vända den upp å ner, utan att lossa på ngn slanganslutning och tro det eller ej men nu är det inte ngn som helst antydan till luft i slangen längre, bilen har aldrig gått så här bra . Den går att varva mkt längre ända till 4000-4200 utan att effekten mattas av.
Ingen lamptändning har inträffat heller.
Filtren är alltså orsaken.

Det blir att åka såhär tills ngn lämplig lösning finns. Hotline har tydligen ingen lösning på felet riktigt.
Var det filterhuset som var felet???
Eller var det nåt annat???
av air
mikhan skrev:

Exhaust Gas Recirculation
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]