Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nwrapped
Hej alla Ovlov jägare,

Jag har en eller två plumpar i protokollet från besiktningen, var av en är att signalhornet inte fungerar. Tidigare bytte en verkstad ut lite sladdar just under kofångaren vid tutan, vilket jag kanske behöver igen.

Vad skall det vara för spänning när jag trycker på ratten på multimetern?

Kan det vara glapp i ratten? Kan man öppna/byta några delar eller måste man byta hela ratten?

Just nu kryper jag under bilen men får ingen rätsida om det är ratten eller nere vid hornet felet sitter.

Alla tips och ideer uppskattas.

Tack för hjälpen på förhand
Niclas, med tummen mitt i handen 8)

Volvo 940 -91
Senast redigerad av 1 nwrapped, redigerad totalt 0 gånger.
av Volvo740_GLT
Hade problem med mitt signalhorn när jag köpte bilen, då hade kontakten som sitter i ratten som glider mot metallplattan bakom ratten gått sönder.
Den ska vara fjädrande, men fjädern var borta. så den bytte jag och det funkade sen.

Mitten delen i ratten är bara att rycka bort ialla fall på min bil.
MEN var försiktig om du har Airbag så den inte löser ut.
Användarvisningsbild
av pang58
Det "vanligaste felet" med Volvo 740/940 när det gäller att signalhornen inte fungerar är att de sitter fram till vänster precis där hjulsprut kommer. I mitt fall var det bara att byta signalhornen så fungerade det igen.
av nwrapped
@Volvo740_GLT: Gissar att knapparna är dåliga, men det lutar enot att det är signalhornen i sig som är trasiga.

@pang58: Jo tack, det var det den förra gången och ser ut att vara samma sak igen. Det var lite lurigt, när jag mätte på ena tutan, gav det inget utslag. Ryckte ut båda, då fick jag 6 volt.

Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
12V ner till tutan när tändningen är på, jord genom knappen. Jag brukar göra ett hål i plåtkanten som sticker ner lite framför originalplaceringen och sätta tutan uppåt, bakom stötfångaren.
av nwrapped
@Volvo740_GLT: Det verkar som ena knappen är glapp, fungerar ibland. Jag öppnade ratten utan kudde, men kom inte åt knapparna där ifrån. Hur tar jag loss knapparna utan att skada dem?

@pang: Verkar som båda hornen rostat ihop, skall försöka flytta dem.

@Sparkz: Jag fick tips om att sätta dem i motor utrymmet eller bakom stötfångaren som du säger verkar bättre. Har försökt att följa kablarna som försvinner bakom lyset och buntas ihop med andra kablar.

Intressant att du säger att det skall vara 12 volt, vilket låter logiskt. Om jag fortfarande har 6 volt, mellan kablarna där jag trycker på knappen kanske det är något skumt kabelfel.

Bara för att förtydliga, skall jag har 12 volt mellan en av kablarna och jord, även om knappen inte fungerar eller att jag trycker?

Leter vidare och ser om jag sätter den vid larmhornet som sitter nära stötdömpar fästet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, 12 konstant till tutan, knappen jordar genom rattaxeln. Enklare så, annars skulle man behöva två kablar + släpringar till ratten.
Bara 6V där nere låter som kabelbrott. Skär upp härvan uppe vid luftburken och leta upp kablarna. Gul och svart var det väl...?
av Volvo740_GLT
Inte knapparna i ratten, utan den lilla kontakten som sitter ovanför skruven som håller fast ratten i rattstången.

I den sitter en fjäder som ska hålla den på plats, och om den inte finns så trycks kontakten in i ratten och det slutar fungera.
av nwrapped
@Sparkz: Tack för den detaljerade informationen. Jag kliar mig fortfarande i huvudet och undrar vad som är felet.

Jag har mätt upp 12 volt på ena kablen och jag har oändlig ohm innan jag trycker på knappen, 1-2 milliohm efter.

Kan en ny tuta vara trasig om jag varit ovarsam? Kan kablarna vara gamla/oxiderade? När jag skalat dem har de varit fuskigt konstig färg på ena kabeln. Nästan svart, inte koppar.

@Volvo740_GLT: Jag pillade bort knappen och hittade en fjädrande bricka som kortsluter en liten pigg med ett större bläck av koppar. Knapparna är inte i bra skick, men fungerar. Använde multimetern på piggen för att se motståndet i ratten.

Nu skall jag kolla om tutan är trasig direkt på batteriet.

Det kan ju faktiskt vara glapp/dåliga kablar efter en krock på vänster sida fram.
av nwrapped
3 st horn fungerar. Inte probelmet.

Med separat jord mot chassit fungerar det fint.

Mellan jordkabeln nere vid tutan är det 24 milliOhm till piggen under knappen. Kan det vara ringarna och fjädern som är dåliga?

Såg att det är en stor bult att ta bort ratten. Är det något jag måste tänka på om jag vill byta ringarna? Är det dyrt och finns de på Mekonomen eller endast original?

Samma med fjädern? Provade jucka lite utan skillnad.

Mvh
Niclas
hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]

Ja, det är nog bara att vänta till mitte[…]

Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]