Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wesse
Är man tvungen att lossa nedre spindel för att loss lagerpaketet.
Med torxnyckel borde det gå att lossa iallafall. Kanske svårt att få ut skruvarnaförbi ABS kransen. Nån som vet ?
av *pettson*
wesse skrev:Gäller V70-99 alltså.
För att ta bort lagret så gäller att lossa spindelleden.
Lossa även knuten. Lossa även yttre styrleden för att göra det mycket enkelt för dej. Lossa drivaxeln först ifrån navet. Lossa spindelleden genom att knacka den nedåt.
Lossa styrleden sist.
Dra ut så att drivaxeln åker ur fjäderbenet.
Nu kan du vika runt benet för lite bättre vinkel.
Nu kan du lossa med E14 torx.
När du lossat tar du en huggmejsel och slår till precis i skarven mellan lager och nav. Förstör INTE navet.
slipa ur hålet som blir när du tagit bort navet. Använd grovt sandpapper.
Använd lite kopparfett för att smörja runt kanten på hålet. Och använd just LITE Det ska endast fungera lite som rostskydd. Använd INGET på anliggningsytan mot lagret.
Dra ihop hela klabbet med nya skruvar ELLER dom gamla väl rengjorda som du använt loctite BLÅ gänglåsvätska på. Dra till angivet moment för dom nya bultarna plus angivet gradtal
Om du använder dom gamla bultarna så använd något högre moment men inget gradtal.
Sen återmontera i omvänd ordning.
av wesse
Ok, nu köper jag ett lager på volvo. Faktiskt lite billigare än på mekonomen. Äntligen slipper man oljudet från lagret. Snurrar inte många varv när man lyfter upp vrider det runt.

Wesse

8)
av wesse
Lagret är nu bytt. Jag lossade de två fjäderbensskruvarna istället.
Sen vek jag ut navpaketet.
Faktiskt lättare än att trycka ur spindelleden neråt.
Undra vad volvo skulle ha tagit? :D
av *pettson*
wesse skrev:Lagret är nu bytt. Jag lossade de två fjäderbensskruvarna istället.
Sen vek jag ut navpaketet.
Faktiskt lättare än att trycka ur spindelleden neråt.
Undra vad volvo skulle ha tagit? :D
spindelleden eftersom hjulvinklarna inte kan ändras då..
Det du gjort nu ändrar förhoppningsvis inga vinklar. Men det kan man inte vara säker på.
Med lossad spindelled vet man att inga vinklar ändrats.

För att lossa en spindelled på volvo så finns det en mycket enkel metod.
Slå ett par kraftiga slag uppåt efter att ha tagit ur bulten. Nu vidgas spindeln. Den är nämligen konad för att just vidga.
Sen slår man nedåt ett eller ett par slag. Voila.. Allt är löst utan skador.
av timebandit
Precis så gjorde vi också när vi bytte.... Lossade fästet till fjäderbenet om jag minns rätt.

Men när du skriver: "Med lossad spindelled vet man att inga vinklar ändrats. "

Menar du vinkeln på fjäderbenet etc? Vad för symptom får man om denna vinkeln blir fel?
av *pettson*
timebandit skrev:Precis så gjorde vi också när vi bytte.... Lossade fästet till fjäderbenet om jag minns rätt.

Men när du skriver: "Med lossad spindelled vet man att inga vinklar ändrats. "

Menar du vinkeln på fjäderbenet etc? Vad för symptom får man om denna vinkeln blir fel?
Normalt sett så går det inte att ställa Cambervinklarna på volvo. Däremot finns det ett visst glapp i bultarna till fjäderbensinfästningen. Så då kan man ändra cambern lite. Kanske inte speciellt mycket men det är ändrat ändå. Om nu bilen var på gränsen innan med sina inställningar så kanske bilen är utanför toleranserna efter losstagning.

Det finns även ett set med bultar och en beskrivning på hur man gör för att få 3grader justerbart på Cambern som säljs hos volvo.
Och sitter då en sån sats på bilen så har man just definitivt sabbat inställningarna. För att inte ens behöva tänka på nåt enda sätt så tar man då helt sonika loss spindelleden istället. Dennes position är ju konstant sålänge man inte lossar länkarmen med.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]