Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
antstein skrev:Den här tråden är intressant!

Prestandamässigt, här vi någon med erfarenhet av båda motorerna, eller tider som pekar på skillnader åt nåt håll? Jag har också börjat inse att 2.0 är lättare att hitta och troligen mer miljömässigt förnuftig. Betalar gärna de extra kronorna för 3.0 i drift dock. Men har en årsmodell 15 idag, vill nog kika på lite nyare och lägre mil än vad 14-15 börjar ge.
2.0 har bättre acc än 3.0 enligt Volvos specifikationer, men det beror nog främst på växellådan.
Miljömässigt så släpper 2.0 ut mer partiklar....

Om du har en MY15 nu så är det väl läge att snegla på nya generationen?
av antstein
Hoppsan, var det så ställt med utsläppen, det trodde jag inte!

Jodå, nästa generation är i siktet men tycker det är lite mycket pengar ännu. Ger det 2-3 år innan det bytet tänkte jag...
Användarvisningsbild
av Sveina
anstein, en 6:a ger mycket bättre (ljud-)miljö än en 4:a ;) För många är ljudet halva upplevelsen.
av mikebike
Sveina skrev:anstein, en 6:a ger mycket bättre (ljud-)miljö än en 4:a ;) För många är ljudet halva upplevelsen.
Eller bristen på (o)ljud. Jag blev kär i min bil när säljaren körde ut den ur garaget, den hördes knappt.
Står det en dieselbil bredvid kan man inte höra T6:an alls.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Jag har provkört en XC60 med den 4 cyl T6-motorn. Blev grymt besviken måste jag säga. Visst, kollar man på hastighetsmätaren så accelererar den nog snabbt, men allt annat, motorljudet, motorgången, motorkaraktär/vridmomentskurva var så mycket sämre än gamla T6an.

Funderar själv på vad nästa bil ska bli efter min nuvarande V60 och har väl egentligen bara två alternativ. Antingen en äkta Polestar (med den 6-cyl motorn) eller nya S/V60. I det senare fallet blir det sannolikt bättre bränsleekonomi, men är mycket skeptisk till om VCS lyckats göra T6an så mycket bättre i nya V60 än i den XC60n jag provkörde.

Man ska väl ändå inte behöva åka diesel.... :roll:
av mikebike
Verkmästarn skrev:Jag har provkört en XC60 med den 4 cyl T6-motorn. Blev grymt besviken måste jag säga. Visst, kollar man på hastighetsmätaren så accelererar den nog snabbt, men allt annat, motorljudet, motorgången, motorkaraktär/vridmomentskurva var så mycket sämre än gamla T6an.

Funderar själv på vad nästa bil ska bli efter min nuvarande V60 och har väl egentligen bara två alternativ. Antingen en äkta Polestar (med den 6-cyl motorn) eller nya S/V60. I det senare fallet blir det sannolikt bättre bränsleekonomi, men är mycket skeptisk till om VCS lyckats göra T6an så mycket bättre i nya V60 än i den XC60n jag provkörde.

Man ska väl ändå inte behöva åka diesel.... :roll:
Nä, diesel är inget alternativ!

Nu har jag bestämt mig för en XC60 T6 AWD Black R MY15, utan att ha provkört någon VEA.
Vi får väl se vad det blir nästa gång, om typ 4 år...

XC60 T6
av mikebike
XC90_Executive skrev: lör 07 apr 2018, 10:47 Bra val! Grattis :-)-)
Tack.

Från svart V60 med silverfärgade backspeglar till silverfärgad XC60 med svarta backspeglar.

Bild

Bild

Båda är T6 AWD Black R med 6 cylindrig 3-litersmotor på 329 hk och 480 Nm.
Användarvisningsbild
av grillchips
Läcker! Den där rör på sig kan jag tänka mig!

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)