Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Bytte själv igår batteriet i min XC70 -12.
Det uppstår en hel del konstigheter när bilen blir strömlös och någonstans såg jag att man bör hålla kablarna spänningssatta tex med en laddare med Supply-läge.
Nu spelade det ingen roll för mig för mitt 27 månader gamla batteri, underhållet som en nyfödd bebis, hade total-dött och bilen blivit helt strömlös, därav batteribytet.
Enligt min PST så kan alla möjliga konstigheter uppstå om bilen blir strömlös och han ska nolla alla felkoder om en vecka. Förutom att jag behövde ställa om klockan (inte så jobbigt) så signalerade min VOC-app att alla fönster var öppna. Detta löstes med att alla fönster togs ner till ändläget och sedan kördes helt upp följt av att jag släppte knappen och sen höll den uppe i en sekund. Inte så jobbigt det heller.
Dessutom kan det hända att värmaren trilskas. Botas med nollställning av felkoder. För mig funkade den ändå.
Men att hålla bilen strömsatt under bytet kan nog vara bra.

PS
Om man som jag har laddare och alla verktyg bredvid reservhjulet blir man inte så glad när batteriet dör helt. Kom inte ens åt grejerna eftersom el-bakluckan inte gick att öppna.
Användarvisningsbild
av Derank
jag har då aldrig varit med om att det uppstår några konstigheter för att bilen blir strömlös, jag har nog gjort min strömlös ett tiotal gånger utan probs.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det enda som brukar hända är att man får kalibrera fönstren, tar max en minut för alla fönster och klockan som sagt. Inte ens radiokanalerna brukar försvinna.
av ChristerN
Min PST kanske bara ville skrämmas. Det var ju faktiskt bara det som hände för mig.
av Fjulle
Jag har också hört att det kan bli voine när man kopplar bort strömmen från bilen. Jag har en XC 70 -15 där batteriet behöver laddas , men vågar inte göra bilen strömlös. Kan inte ladda med polerna på av praktiska skäl. Hur fungerar det egentligen? Har hört alla möjliga skräckhistorier....
av William85
Det enda som står i manualen som är utöver själva batteridemonteringen är att avlägsna nyckeln ur tändningen och vänta 5 minuter för att bilen ska stänga ner kontrollerat innan strömmen bryts.
av Fjulle
Ok...precis om vilken dator som helst då....processerna måste få stänga ner i lugn och ro???
Användarvisningsbild
av Micce1980
Eftersom man ska haka av minuspolen när man tar bort airbags mm gör jag det sedan pluspolen, rätt eller fel vet jag inte men det fungerar. Alla är ju helt voine nu för tiden, räcker ju att byta en xenonlampa så säger en granne "kan man göra så på en modern bil" ;-) Återförsäljarna har lyckats skrämma upp sina kunder bra, samma med oljor, det måste vara märkesoljor...
av hakano
Har en D5 2015. Behöver byta batteri.
Men hur får man upp batteriet ur lådan? Lyfter man av det yttre lilla täcklocket så är det väl bara knappt en tredjedel av batteriet som är synligt och åtkomligt, resten står ju inskjutet mot vindrutan.
Är tanken att man skall lyfta upp det och "vinkla" ut det uppåt ur lådans lilla öppning? Men är det så stora slack på kablarna så att batteriet kan komma ut ur lådan med kablarna fortfarande anslutna?

Av tidigare inlägg i tråden verkar det som om man inte behöver nollställa och tala om för bilens system att nu är batteriet utbytt .

Bryter man batterianslutningen några minuter[…]

Jag igen. För felkoderna: ECM-P246386 Diesel[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]