NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
Hej!
Mitt fösta inlägg här. Införskaffade mig en v50 d5 summum 07 med dryga 22k mil på mätaren för 3 månader sedan som jag är helnöjd med! Har kört snart 800 problemfria mil med den. Monterat in ledramp i grillen och har planer på att införskaffa mer extraljus och dra slutsteg så småningom. Och mot sommaren planeras även en roadtrip genom Sverige och Norge. Ska lämna in bilen på service snart så blir också en genomgång av de slitage delar som eventuellt behövs bytas.

Det är nog känt för de flesta här att generatorn inte har varit den starkaste i v50-bilarna. Om jag ska montera in mer extraljus och dra slutsteg så hade det varit skönt att veta att man hade en pålitlig generator. Vet ni om det är 150a generator eller 120a generator i min bil? Går det att se på något sätt? Eller på något sätt se om min generator är uppgraderad av tidigare ägare? Är det något mer jag behöver se över på min v50 inför bilsemestern som inte noteras på service?

Tack på förhand :)
Användarvisningsbild
av zodiaken
Jag hade bytt bränslefilter om det inte gjorts på ett tag. På servicen dränerar dem bränslefiltret men av egen erfarenhet duger inte detta i längden. Med tanke på hur långt din bil gått så är det säkert redan bytt flertal gånger, men på min var den aldrig bytt, detta vid 8000mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av peppepp
zodiaken skrev:Jag hade bytt bränslefilter om det inte gjorts på ett tag. På servicen dränerar dem bränslefiltret men av egen erfarenhet duger inte detta i längden. Med tanke på hur långt din bil gått så är det säkert redan bytt flertal gånger, men på min var den aldrig bytt, detta vid 8000mil på mätaren.
Bra, tack. Det ska jag tänka på.
Användarvisningsbild
av peppepp
dieselputte skrev:Generator, undrar om det inte sitter 150A Bosch i dessa motorer?
Har även största ljudsystemet med subwoofer från fabrik, kan det ha påverkan på vilken sorts generator man har?

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Ur torpedväggen (eller brandväggen?) g&[…]

Inte idag men väl under den gångna helg[…]