Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
grillchips skrev:Funderar på om man framöver ska slänga i dämpmatta i dörrarna.
Har satt alu/butyl i dörrarna. Det ger en mycket tajtare och solidare känsla men tar inte bort resonansljudet helt (tycker det låter ungefär som när man blåser i en tom flaska).

Har också dämpat i bagaget, hjulhusen och framskärmar mot dörrar. Hjulhusen gav mest. Har sprutat underredsmassa och lagt dit täta påsar med isolering.

Överlag så är det rätt tyst, påtagligt bättre än original. Låga frekvenser och vibrationer finns kvar, tror det är svårt att få bort dem själv utan de är nog en ”produktegenskap”.
Användarvisningsbild
av grillchips
bjornw skrev: Har satt alu/butyl i dörrarna. Det ger en mycket tajtare och solidare känsla men tar inte bort resonansljudet helt (tycker det låter ungefär som när man blåser i en tom flaska).

Har också dämpat i bagaget, hjulhusen och framskärmar mot dörrar. Hjulhusen gav mest. Har sprutat underredsmassa och lagt dit täta påsar med isolering.
Överlag så är det rätt tyst, påtagligt bättre än original. Låga frekvenser och vibrationer finns kvar, tror det är svårt att få bort dem själv utan de är nog en ”produktegenskap”.
Tack för info! Ska ha det i åtanke. Några vibrationer har jag inte upplevt ännu, peppar peppar. Men jag börjar ana vad det är för resonans folk talar om.
Användarvisningsbild
av Derank
bjornw skrev:
grillchips skrev:Funderar på om man framöver ska slänga i dämpmatta i dörrarna.
Har satt alu/butyl i dörrarna. Det ger en mycket tajtare och solidare känsla men tar inte bort resonansljudet helt (tycker det låter ungefär som när man blåser i en tom flaska).

Var det inte du som gjorde samma sak med en XC60?
Användarvisningsbild
av bjornw
Derank skrev:Var det inte du som gjorde samma sak med en XC60?
Bra minne du har, stämmer.
Den jobbade jag mer med och den blev tystare, men skiljer på många sätt så svårt att jämföra, tex hade den högre profil på däcken. Däremot är kvalitet på plaster, clips, montering och många delar av konstruktionen påtagligt bättre på 90:n. Den är också mer och bättre isolerad från fabrik.
av Nilson79
bjornw skrev:
Nilson79 skrev:Fick på sommardäcken idag, samma skit. Nästan lika högt resonansljud som med vinterdäcken. Får bli att göra en reklamation på bilen imorgon.
Säg till om du får någon förklaring.
Pratade med meken idag och han gjorde en sökning efter kända åtgärder men hittade ingen.

Har haft bilen inne för att försöka lösa detta ett antal gånger och Volvo Car Sverige har helt enkelt ingen lösning på problemet har jag fått till svar. En annan bil har dom testat att fylla B-stolparna med ljudisolerande skum utan resultat. Min bil kommer det bli ett återköp på. Den låter tydligen klart värst av de V90 de har haft inne med samma fel. Helt fruktansvärt som teknikern uttryckte sig även när sommardäcken är monterade. Dessutom har det varit en rad andra problem under tiden, men oljudet är det största problemet.
Användarvisningsbild
av bjornw
Nilson79 skrev:Har haft bilen inne för att försöka lösa detta ett antal gånger och Volvo Car Sverige har helt enkelt ingen lösning på problemet har jag fått till svar. En annan bil har dom testat att fylla B-stolparna med ljudisolerande skum utan resultat. Min bil kommer det bli ett återköp på. Den låter tydligen klart värst av de V90 de har haft inne med samma fel. Helt fruktansvärt som teknikern uttryckte sig även när sommardäcken är monterade. Dessutom har det varit en rad andra problem under tiden, men oljudet är det största problemet.
Tråkigt när det blir så, hoppas du får en bra lösning. Tack för infon.

B-stolparna tror jag inte på. Upplever att ljudet är kopplat till hjulen/hjulhusen eftersom vägens beläggning påverkar det. Kan vara turbulens i hjulhuset eller strax utanför, tex springan mot framskärm/dörr som är otätad. Kan också vara små vibrationer som upphängningen inte lyckas filtrera bort, då kan ljudkällan vara något helt annat, typ luftfilterburken eller annan komponent i motorutrymmet eller under bilen. Upplever att ljudet kommer framifrån nu, ingen resonans bakifrån, bara vanligt vägljud där.

Sedan tycker de flesta som åker med att jag är otroligt petig och att bilen är mycket tyst. Ljud och oljud är subjektivt och relativt. Men det kan aldrig bli för tyst :wink:
av perhall
Den utan tvekan viktigaste faktorn, förutom att bilen är tyst från början, är däcken. Upplevt stor skillnad mellan hjulstorlekar på alla mina bilar i de fall jag testat flera. V70:n har jag testat med 18" och 16", 18" var Pirelli Zero och de var jättebullriga, 16" Conti Premium Contact 5. Så förutom dimensionen är det ju också fråga om olika däcktyper.

Bytte just till sommardäck på Audin, från tysta nordiska friktion (Conti) 18" till 19" Pirelli Zero. Fast de är nya och vinterdäcken rätt slitna är det stor skillnad på ljudnivå, till och med så stor att en som brukar åka med kommenterade det... och då är senaste generationen P Zero inte utpräglat bullriga längre...
av perhall
Så jag vill bara relativisera påståenden som att V90:n är "knäpptyst" med 21".
A6 och V90 borde ha liknande "ljudkulisser..."
Användarvisningsbild
av grillchips
Min spontana tanke är också att ljudet kommer från hjul/hjulhus. Även sambon reagerade igår när vi var ute och åkte på en torr väg med mycket "vinter-grus" på, helvete va det smattrade i bilen. Det lät som att det flög småsten INNE i bilen. Så låter det inte ens på min V50, där är smattret mycket... Dovare..?
av Cokeisit
Jag upplever att min V90CC T5 är tillräckligt tyst även med dubbade Hakka8 på. Likadant med sommardäcken, den är så tyst den kan vara.

Däremot lider jag av vibrationer. Rytmiska vibrationer som är värst vid 120+.

Ni som har problem med högt vägljud har ni oxå problem med vibrationer eller har man antingen det ena eller det andra?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 32

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]