Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
D4 automat! :-)-)
Mitt rekord är 0,49 t/r till Köpenhamn, då har jag relativt tung gasfot. På Europaresorna brukar förbrukningen landa på 0,55. Detta mätt på pump. Det går att köra den betydligt snålare än detta.
Motorn är både varvvillig och drar fint över hela registret, det blir ännu bättre med Polestar som ger annan karaktär i växellådan. Omkörningar är lika enkelt som att ta godis från barn... :mrgreen:
Jag har haft min i nästan 14 månader och kört ca 4200 mil, toknöjd!
av Mwi
D4 VEA är en riktigt trevlig motor men enligt mig så kräver den automat, tror även att det finns betydligt fler dieslar att välja på och med allt prat om dieselförbud så kan säker priset på de få bensinare som finns stiga.
av III
Den här frågan är intressant. Jag har haft en V60 D4 vea som ryckte utan att Volvo lyckades lösa det. Äger nu en V60 T3 vea.
Jag saknar vridmomentet på d4:an och accelerationen. Var ju helt klart bättre. Visserligen mest i början då man vänjer sig. T3:an är ingen raket men för vardagsbehov räcker det. Skulle jag köra husvagn så hade jag nog tyckte den var svag. Å andra sidan åkte ju alla Svensson 740/940 med 116 hk och tyckte det var utmärkta dragbilar för 20 år sedan. Idealen förändras.
Det jag däremot uppskattar stort på t3:an är att jag slipper dieselknattret, t3:an går tystare i alla lägen. Jag slipper dieselsöliga pumphandtag när jag tankar. Visserligen är t3:an långsammare i omkörningar men slipper växla lika ofta (båda man) då D4:an var så högt växlad att man även på landsväg fick växla när farten minskade vid korsningar med 70 eller i stan mellan rondeller där dieseln fick växlas i rondeller för varvtalet blev för lågt för att sedan ha för högt varvtal på rakan till nästa rondell. Där kan jag ofta ha fyran både på rakan och genom rondellerna. sexan fungerar även på de landsvägsavsnitt där jag tidigare fick växla d4:an.
Bor i storstad och då känns det bra att slippa det ev dieselbilsförbud som kanske komma ska. Dessutom billigare försäkring på t3.
Med facit i hand så trivs jag bättre med t3:an än jag gjorde med d4:an. Hade det gått beställa t4 hade jag valt det utan att tveka. Nu gick inte det tyvärr. Fast t3 går ju chippa så den blir lite piggare om effekten inte räcker.
Användarvisningsbild
av x74
III skrev: Med facit i hand så trivs jag bättre med t3:an än jag gjorde med d4:an. Hade det gått beställa t4 hade jag valt det utan att tveka. Nu gick inte det tyvärr. Fast t3 går ju chippa så den blir lite piggare om effekten inte räcker.
Har själv en T4 vea, har ochså provat en T3 vea jag tyckte det var en jätte stor skillnad, kan också jämföra med den tidigare D5an -14 jag hade, T4 är i samma klass som den, märkte ingen större skillnad även med husvagn bakom, så det är som du säger synd de inte gick att välja till classic bilarna, undra varför ?:-/
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Känner också att det är skönt att slippa dieselknattret även om jag saknar vridet.
Annars är det samma för mig D3 136 ganska lik t3 152 även om min D3 hade polestar.
Min säljare menade att det var utsläppskrav som gjorde att man stoppat t4 på Classic.
Jag tror att man ville prångla ut fler dieselbilar då det var väldigt begränsat med paket till t3.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
Magnus-B skrev:Känner också att det är skönt att slippa dieselknattret även om jag saknar vridet.
Annars är det samma för mig D3 136 ganska lik t3 152 även om min D3 hade polestar.
Min säljare menade att det var utsläppskrav som gjorde att man stoppat t4 på Classic.
Jag tror att man ville prångla ut fler dieselbilar då det var väldigt begränsat med paket till t3.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Också hört om miljökraven skulle vara skälet. Intressanta är att t4 försvann från v60 och t2 från v40. Gemensam nämnare med t3. Undra varför som sagt. Och konstigt det var så begränsade utrustningspaket till t3. Nu är min vettigt utrustad så jag är nöjd men blev ju lite plockade för det skulle bli som jag ville.
Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]