Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Främre länkarmsbussningarna i bakvagnen behöver bytas på min V70. Upptäcktes redan förra året och har rullat 1000mil därefter
Vad är normalt pris inkl. hjulinställning ?
Är det bara Volvo original som gäller eller finns det några andra som fungerar också ?

Tanken är att sälja bilen aug/sept nästa år. Kan man låta det bero tills dess och låta nästa ägare ta hand om det istället ?

Med vänlig hälsning
Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Om det hade varit jag som köpt bilen hade jag krävt en prisnedsättning på mer än vad det kostar, annars hade jag inte köpt bilen. Hade nog inte köpt den ändå, för om ägaren underlåtit att fixa det felet har han nog struntat i annat också.
Hade jag inte upptäckt det förrän jag kom hem hade du fått det jobbigt sen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Hade jag inte upptäckt det förrän jag kom hem hade du fått det jobbigt sen...
Hur ska man veta att föregående ägare hade stenkoll på bussningarna på en 7 år gammal bil, och medvetet underlåtit att byta dem innan försäljning (om de nu inte finns i ett besiktningsprotokoll)? Det finns nog 10.000 beggade bilar till salu där ute som en eller annan bussning börjar bli gammal och ägaren har inte en aning om detta

Köper man en så gammal bil så vore det ju konstig om det inte finns ett och annat att göra.
av Schmoyoho
Jag betalade lite över 4000 kr för att byta på min S80 för några år sen, inkl hjulinställning (edit: på Volvo). Bilen var då besiktad i oktober med blankt papper och rullade i princip inget tills att jag köpte bilen i maj. I juni rekommenderade Volvo på servicen att bussningarna skulle bytas. Jag tror Volvo rekommenderar att bussningar bör bytas för att bilen inte ska bli sämre, medan bilprovningen först anmärker när de är trafikfarligt dåliga.

Jag tycker ju i vilket fall du ska upplysa en ev. köpare om att bussningarna är dåliga om du väljer att inte byta ut dem. Optimalt om du hinner besikta bilen före försäljningen och se om det är något bilprovningen anmärker på. Om inte så är det ju bara något som ligger i framtiden, annars kan det ju vara skäligt att rabattera priset. Behöver ju imo inte heller stå i annonsen om det inte är något bilprovningen anmärker på, vilket också innebär den inte borde bli svårare att sälja heller.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
av least
apersson850 skrev:Hade jag inte upptäckt det förrän jag kom hem hade du fått det jobbigt sen...
Lycka till med det med en såpass gammal bil. Denna typ av slitage kommer smygande och förra ägaren kan faktiskt vara helt omedveten om problemet.
av Yaniz
I fjol gav jag 3300 kr inkl hjulinställning på en Mekonomenverkstad efter att ha ring runt till ett antal lokala och angränsade verkstäder (nästan bara Volvo och Mekonomen), så det lönar sig att fråga runt lite. En Volvoverkstad var klart dyrast med drygt 6000 för jobbet och hjulinställning. Mindre verkstäder åtar sig inte jobbet, eftersom de saknar specialverktyget som krävs.

Sedan vad frågeställningen beträffar huruvida du bör nämna de dåliga bussningarna vid en eventuell försäljning, ska du fråga dig själv hur du skulle vilja att säljaren agerade om du var spekulant på bilen ifråga.

Där har du svaret.
av mortimer
Det som skrivs tidigt i denna tråden ang. att inte berätta det för köparen är ointressant i frågan. Det åligger köparen att själv undersöka och visa intresse för bilen. Finns dessutom noterat på serviceprotokoll.
Säljer man bilen privat så är köparen oftast mer intresserad av att se serviceprotokoll. Säljer man bilen till bilhandlare eller typ Kvd så frågar de aldrig efter serviceprotokoll.

Nu har jag fått pris på 3500kr för byte av detta. Får se om jag gör det till sommaren eller om jag låter det finnas som utrymme för prutmån. Blir det sälja via handlare/KVD/VKDB så är får det vara.

Tackar för alla åsikter och synpunkter. Jag är nöjd med svaren.
av dannesk
Har du dåliga bussningar så bör du väl inte köra nästan 1,5 år till innan du ska sälja. Min vart svampig bak och slet ner mina 18" ojämt. Bytte för 3000kr samt hjulinställning på Volvo och det vart en stor skillnad.

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]