NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, är ny i detta forum. Lite kort om vad jag har problem med, har nydligen köpt en begagnad V50. Fungerade fint vid provkörning. Betalar och åker 50 mil hem. Efter en och en halv dag så tar jag bilen för att åka till affären, är borta ifrån bilen 10min. Kommer tillbaka och startar men händer inget när jag trycker ned gaspedal. Startar och stänger av ett antal gånger, väntar ca 10-15min sen så startar bilen och går jättefint. Kommer hem och stänger av och när jag startar igen är problemet tillbaka. Väntar till dagen efter och då startar den, låter den bli varm och sen stänger av, då är problemet tillbaka. Så har den hållt på nu i flera dagar. Nu idag så provar jag att starta. Den startar till men låter konstigt, och det händer inget när man trycker på gasen. Enligt han som sålt bilen till mig så säger han nu i efterhand att han hade haft samma problem, och då har den stått på verkstad ca 1 månad och där har de gjort div felsök. Dom bytte dieselpump och hade hittat alger i tanken. Så då hade dom gjort rent systemet.
Alx skrev:Inga varningar om nedsatt motoreffekt eller liknande? Kan vara så att gaspedalen är kass och då vet väl inte motorstyrningen om det är fel eller inte.
Hej, nej inga varningar, och gasen kliver upp några 100 i varv, men sen börjar den typ blöddra, håller man på att starta och stänga av bilen till och från, sen ibland så startar den och går jättefint.
Enklaste sättet att peka ut spjället är nog att när bilen startar dåligt knac
Spoiler »
ka med ett skruvmejsel handtag , eller dylikt på spjällhuset , släpper det då och motorn börjar gå normalt så har du felet där.

Jag har själv fått mer problem denna vinter med detta, alltid när jag gör kallstart går motorn igång som vanligt, men när jag lämnat motorn varm för att handla på Ica och 10 minuter senare startar är det problem nästan varje gång. Behöver oftast starta om 2-4 ggr så hoppar spjället till och motorn går sedan normalt.

Jag är helt övertygad om att du har problem med spjällhuset. Den enda som kan liknas med detta är isf EGR ventilen, men den brukar i regel ge felkod.
dieselputte skrev:Enklaste sättet att peka ut spjället är nog att när bilen startar dåligt knac
Spoiler »
ka med ett skruvmejsel handtag , eller dylikt på spjällhuset , släpper det då och motorn börjar gå normalt så har du felet där.

Jag har själv fått mer problem denna vinter med detta, alltid när jag gör kallstart går motorn igång som vanligt, men när jag lämnat motorn varm för att handla på Ica och 10 minuter senare startar är det problem nästan varje gång. Behöver oftast starta om 2-4 ggr så hoppar spjället till och motorn går sedan normalt.

Jag är helt övertygad om att du har problem med spjällhuset. Den enda som kan liknas med detta är isf EGR ventilen, men den brukar i regel ge felkod.
Okey, ja tack för info värt att prova. Vet du om man kan smörja upp spjället med tex 5-56 eller dylikt?

(Ny medlem och första inlägg) Hej alla […]

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]