Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Peter799 skrev:Steget är på 700W RMS i 2 ohm, kabeln är 6 meter tror jag.

RMS är jag inte interesserad av ;) frågade hur många Ampere det är på... Dvs, vad sitter det för säkring på steget? Och vad har du avsäkrat kabeln med för den delen?
Oj! sorry :P

Säkring i steget... ?:-/ Kan inte hitta nåt annat än detta i specen:
Strömförbrukning:
Tomgång 0,9 A
Max 97 A

Har en 60 A säkring vid batteriet men 80 A är rekommenderat står det och det har jag tänkt att byta till när som.

Såg nu även att det står "Max storlek på strömkablar 21 mm2", Vore väl ändå vettigt att köra med 35 mm2 och kapa några kardeler...?
Nej för tusan! Kapa inga kardeler. Använd i stället det du redan har. Det kostar ju inget extra om du redan har köpt det. Se bara till att kabelskor och andra kontakter är till den befintliga kabeln. Och jag utgår från att du har ett riktigt klämverktyg till rätt kabel och kontakter?
Peter799 skrev: Har en 60 A säkring vid batteriet men 80 A är rekommenderat står det och det har jag tänkt att byta till när som.

Nu förmodar jag att kabeln är relativt lång, runt 5m. På 16mm2 bör man då helst inte ha mer än 60A säkring.

Att kapa kardeler är väl inte så super-lyckat, det tar ju bort hela vitsen med grövre kabel. Det du skulle kunna göra är att köpa ett fördelningsblock som tar 35mm2 på ingången, och sen använda en kort 21mm2 från fördelningsblocket till steget. 35mm2 kabeln säkrar du av vid batteriet med lämplig säkring(typ 140A), och sen säkrar du av 21mm2 kabeln i fördelningsblocket med max 100A.
Nu har det ju blivit lite offtopic här men svarar ändå:

Grejen är väl att jag inte riktigt vet vad jag ska ha för kabelsko med tanke på stegets plus- och jordingångar. Dom är väl anpassade för ren kabel in?
Se bild: http://www.hifi-pictures.net/base-car-a ... 000/in.jpg

Sen blir det väl ändå ingen skillnad mellan att använda ett block som förminskar till 21mm2 eller att kapa kardeler precis innan steget? Blir inte det samma sak? ?:-/

Jo, 140 A är max för 35mm2, men specen rekommenderar 80 A... Gör det nån skillnad?

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]