Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1242664
SvenB skrev: Även du verkar fokusera bara på dieselbilarna. Det är nog läge även för bensinbilsägarna att inte "dra en lättnadens suck". Som du ser i tabellen nedanför är det fler bensinbilar, än dieselbilar, som kommer beröras av eventuella restriktioner.
Bilarna som berörs
Så många bilar i avgasnormen Euro 4 och bakåt stoppas 2020:
36.000 E85-bilar.
4.500 gasbilar.
71.500 dieslar.
478.400 bensinbilar.
Så många bilar i avgasnormen Euro 5 stoppas 1 juli 2022:
94.247 dieslar.
Är det någon som har koll på vad det skulle finnas för skäl att inte tillåta bensinbilar som uppfyller Euro 4? Enligt denna norm är det samma tillåtna max av NOx som för dieselbilar Euro 6, nämligen 0,08. Källa https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Vad miljözonerna anbelangar så är det lokala NOx och partikelutsläpp som är den påstådda måltavlan, där det senare är ett mindre bekymmer för bensinbilar (utom i fallet direktinsprutade, för dessa finns gränsvärden i senare Euro-klasser se länken ovan). CO2-utsläpp är inte relevanta mer än för miljömål rent allmänt och där är ju dieslar generellt effektivare som bekant, ligger utanför miljözonspratet.

Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242675
Leopold skrev:
SvenB skrev: Även du verkar fokusera bara på dieselbilarna. Det är nog läge även för bensinbilsägarna att inte "dra en lättnadens suck". Som du ser i tabellen nedanför är det fler bensinbilar, än dieselbilar, som kommer beröras av eventuella restriktioner.
Bilarna som berörs
Så många bilar i avgasnormen Euro 4 och bakåt stoppas 2020:
36.000 E85-bilar.
4.500 gasbilar.
71.500 dieslar.
478.400 bensinbilar.
Så många bilar i avgasnormen Euro 5 stoppas 1 juli 2022:
94.247 dieslar.
Är det någon som har koll på vad det skulle finnas för skäl att inte tillåta bensinbilar som uppfyller Euro 4? Enligt denna norm är det samma tillåtna max av NOx som för dieselbilar Euro 6, nämligen 0,08. Källa https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Vad miljözonerna anbelangar så är det lokala NOx och partikelutsläpp som är den påstådda måltavlan, där det senare är ett mindre bekymmer för bensinbilar (utom i fallet direktinsprutade, för dessa finns gränsvärden i senare Euro-klasser se länken ovan). CO2-utsläpp är inte relevanta mer än för miljömål rent allmänt och där är ju dieslar generellt effektivare som bekant, ligger utanför miljözonspratet.

Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.
I både Frankrike där systemet är nytt och en eventuell tysk ny zonklass verkar bensin kvalificera på gränsvärde snarare än euro klass som siffra. Euro 4 bensin får köra på samma ställen som euro 6 diesel. I Sverige har man uppenbarligen någon annan tanke.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1242703
SBergdahl skrev:I Sverige har man uppenbarligen någon annan tanke.
Man kanske väger in CO2-utsläppen också, inte bara NOx.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1242707
SvenB skrev:
SBergdahl skrev:I Sverige har man uppenbarligen någon annan tanke.
Man kanske väger in CO2-utsläppen också, inte bara NOx.
Skiljer ju å andra sidan knappt det heller särskilt på bensinbilar. En ny bil är mycket tyngre än en bil från 90-talet så den verkliga förbrukningen skiljer ju knappt.

Dessutom borde man ju i så fall straffa stora törstiga men rena bilar också.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1242709
Jag försökte bara hitta en anledning att man "motar ut" Euro 4 bensinare. De vill väl visa att de kan, och när de ändå håller på 8)
av Leopold
#1242716
SvenB skrev:
SBergdahl skrev:I Sverige har man uppenbarligen någon annan tanke.
Man kanske väger in CO2-utsläppen också, inte bara NOx.
Fast CO2 ingår inte i vad som regleras i miljöklassningarna Euro 1-6 som handlar om toxiska emissioner. CO ingår men det är ingen skillnad på bensin Euro 4-6 i det avseendet.

CO2 är del i andra Euopeiska direktiv och måltavlor som har globala klimatmål i åtanke, inte lokala miljömål. Betalas via andra piskor.

Det är kanske som du säger att man vill passa på nu...
av Mwi
#1242720
troubleshooter skrev:Ja, det är vad lobbyisterna försöker tuta i oss :roll:

Vill man få ett abrupt slut på Dieselbilar kan man börja med att ta bort den förmånliga företagsleasingen för dessa
alternativt lägga förmånsvärdet högt på dieselbil, ganska många dieselbilar kommer automagiskt att då försvinna..

Trist med tanke på att Diesel bilen tillsammans med El bilen har den bästa potentialen sett ur miljö synvinkel
och eventuell framtida utnyttjande av mer eller minder 100% Bio diesel....
Det är alltid lobbyisternas fel :wink: för det var ju lobbyister från Fransk och Tysk bilindustri som lyckades övertyga våra politiker om att dieselbilen är räddningen för klimatet tack vare sina låga Co2 utsläpp, att man sedan inte informerade om alla utsläpp från dieseln är ju en annan sak :roll:

I USA är man inte lika övertygad om klimateffekterna så där är ju inte Co2 något större problem, utan där är man mer fokuserad på den lokala miljön och då är ju ottomotorn ett bättre alternativ.
Under senare år så har luften blivit sämre i europeiska storstäder, samtidigt har den blivit bättre i amerikanska storstäder.
Så om dieselbilen har en bra potential för miljön eller inte beror väl på om man tror, eller inte tror på klimateffekterna :wink:
Och glöm inte att elproduktionen i världen står för ungefär 25% av Co2 utsläppen idag, transporter står för ungefär 14%.
Senast redigerad av 2 Mwi, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1242723
Leopold skrev: Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.
Men är inte det att överdriva, att tro att det finns logik i politiska beslut. 8)
av Leopold
#1242736
SvenB skrev:
Leopold skrev: Försöker bara förstå logiken bakom det hela... i den mån det finns någon.
Men är inte det att överdriva, att tro att det finns logik i politiska beslut. 8)
Men det vore spännande att få veta vad som ligger bakom just i detta fall, av rationella argument. Jag inser att den källa jag hänvisade till (wikipedia) inte nödvändigtvis är den mest kompletta och korrekta men tänkte att någon säkert är mer insatt och kan berätta mer.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 34

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]