Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Det va ett tag sedan jag gjorde något med bilen men nu är det dags igen.

Jag va inne ett tag på att byta ut henne men jag kom fram till att jag tycker om min XC70 så mycket så jag kan inte göra mig av med den med endast 22000 mil på mätaren.

Så jag ska byta ut lite slitagedelar istället som aldrig är bytta för att få upp komforten och säkerheten. Det som kommer bytas är:

Länkarmar, kompletta stötdämpare fram och bak, spindelleder och k-hämmar stag fram och bak. Styrlederna är bytta förra sommaren. Alla delar är av märkena Lemförder och Sachs.

Dessutom ska det göras en service med ny olja, allehanda filter samt nytt bränslefilter blir det denna servicen.

På det så ska bilen poleras upp ordentligt och sen lackbehandlas med Zirconite 2-komp lackskydd.

Jag uppdaterar med bilder och text under arbetets gång. Alla delar beställdes igår. Förväntar mig att starta arbetet nästa helg.
av Alexas
SBergdahl skrev:Kul!

Hur är det med din xenon-mod. Borde väl närma sig besiktning med den snart? Funkar bra i övrigt?
Jösses vilket minne :D

Den besiktigades för 2 veckor sedan. Blankt papper!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Alexas skrev:

Hur är det med din xenon-mod. Borde väl närma sig besiktning med den snart? Funkar bra i övrigt?

De intressanta projekten fastnar :-)
Kul. Ingen kommentar på det ens?
av DaddyTapir
Alexas skrev:Det va ett tag sedan jag gjorde något med bilen men nu är det dags igen.

Jag va inne ett tag på att byta ut henne men jag kom fram till att jag tycker om min XC70 så mycket så jag kan inte göra mig av med den med endast 22000 mil på mätaren.

Så jag ska byta ut lite slitagedelar istället som aldrig är bytta för att få upp komforten och säkerheten. Det som kommer bytas är:

Länkarmar, kompletta stötdämpare fram och bak, spindelleder och k-hämmar stag fram och bak. Styrlederna är bytta förra sommaren. Alla delar är av märkena Lemförder och Sachs.

Dessutom ska det göras en service med ny olja, allehanda filter samt nytt bränslefilter blir det denna servicen.

På det så ska bilen poleras upp ordentligt och sen lackbehandlas med Zirconite 2-komp lackskydd.

Jag uppdaterar med bilder och text under arbetets gång. Alla delar beställdes igår. Förväntar mig att starta arbetet nästa helg.
Kul projekt! Jag är inne på min andra XC70 av N-karossen, för några månader sedan ville jag unna mig något extra så jag köpte en Land Rover Discovery 3. Massor med utrustning, stor motor och en betydligt dyrare / nyare bil.... men nä, jag körde hellre XC:n så till slut sålde jag Land Rovern och behöll Volvon. V70 / XC70 av dessa årsmodeller är verkligen trivsamma bilar.
av tiquz
Jag har varit inne på samma spår med min, har funderat länge på att byta bil från min xc70 05:a sen jag flyttade in till stan till en billigare men kan inte.. Jag älskar min pärla!
Vad gick allt på prismässigt?

Off topic: Så besiktningsmannen noterade alltså inte modden i lyktorna? Man kanske ska ta och prova det själv då. Såg ju väldigt stiligt ut! :P
Användarvisningsbild
av SBergdahl
tiquz skrev: tor 12 apr 2018, 19:04 Jag har varit inne på samma spår med min, har funderat länge på att byta bil från min xc70 05:a sen jag flyttade in till stan till en billigare men kan inte.. Jag älskar min pärla!

Off topic: Så besiktningsmannen noterade alltså inte modden i lyktorna? Man kanske ska ta och prova det själv då. Såg ju väldigt stiligt ut! :P
Funkar nog bara om man har xenon original.

Billigare är ju relativt. Värdeminskningen är ju rätt snäll på en gammal bil :-)
av Alexas
SBergdahl skrev: tis 03 apr 2018, 17:28
Alexas skrev:

De intressanta projekten fastnar :-)
Kul. Ingen kommentar på det ens?
Jo. Jag hade fläskat på med en massa vit fog när jag skulle sätta ihop huset med plasten igen så det syns tydligt om man öppnar motorhuven och tittar på strålkastaren. Han sa bara "ja där har man tätat lite". Men sen va det inte mer med det :)
av Alexas
tiquz skrev: tor 12 apr 2018, 19:04 Jag har varit inne på samma spår med min, har funderat länge på att byta bil från min xc70 05:a sen jag flyttade in till stan till en billigare men kan inte.. Jag älskar min pärla!

Samma här. Jag kan inte skiljas från min XC70!

Hela paketet gick på 10 tusen. Relativt mycket att lägga på en så gammal bil kanske men förhoppningsvis håller den ett bra tag till :) Har rullat cirka 23 tusen mil och är oerhört bra servad. Bara Volvo innan mig och efter mig har jag gjort det hemma och dessutom halverat intervallet.
av Alexas
Nu har alla paket anlänt. Tyvärr har de bytt ut lite av sakerna. Bakfjädrarna till KYB och stagen till krängshämmaren Stark fram och Mapco HPS bak. Lite billigare men hade egentligen önskat att allt blev som jag beställde. Men men.

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Oljeläckage D4 VEA ventilkåpa

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]