- tor 05 apr 2018, 08:55
Det ligger mycket i det valin säger. Det är därför viktigt att i alla fall försöka betala för kvalitet. När det gäller elkomponeter till bilar; fläktar, generatorer, AC delar (kompressor, evaporator) m.m. använde Volvo oftast Hella, Behr och Valeo.
Själv köpte jag en Hella-Behr fläkt till min Volvo, och utseendemässigt var den lika originalet, passade och fungerade perfekt. Köper man exempelvis en billig fläkt till en Volvo, är det en oftast kinesiskt tillverkare som tar en generell fläktmotor, svetsar på fästöron så de går att montera, slänger på ett lägre fläkthjul och säljer detta till halva priset. Att den, vilket jag läst i detta forum, skrapar i fläkthusväggen så att man måste rikta upp den, eller att kapaciteten inte är den samma, ingår i det lägre priset. Gå in på en större leverantör av reservdelar som säljer ett antal fläktfabrikat som passar din Volvo. Titta på måttskisserna så upptäcker du avvikelser, mindre motor och mindre fläktrotor.
Samma sak med exempelvis evaporator. Lågpristillverkaren väljer en generell enhet som får plats, svetsar dit fästöron som passar för en Volvo, bockar anslutningsrör så de nästan passar och vips, säljer du den till halva priset. Att kapacitet (antal lameller) och resistens mot salt inte är densamma, ingår i det lägre priset. Fysiskt passar den.
Sammanfattning, förhoppningsvis bibehåller original-tillverkarna kvaliteten, men det kostar mer.