Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pnyhlen
Hej på er :-)

Jag lär byta batteri på min XC70 årsmodell 14 en D5 om det spelar någon roll.
Nu till min fråga. Kan jag bara byta batteri utan konstigheter lr måste jag ha ström på bilen under tiden jag byter batteri. Vet att en del Audi modeller är känsliga för att bli strömlösa.
Mvh Pär
Användarvisningsbild
av Derank
bara att byta rakt av, en del påstår att BMS måste nollas/återställas, kolla med ÅF om det är så, om du nu har det.
av Arne
Inga konstigheter, bara att byta batteri rakt av. Däremot tycker jag att batteriet inte borde vara slut redan nu på en 2014 års modell.
Användarvisningsbild
av leiwi
pnyhlen skrev:Hej på er :-)

Nu till min fråga. Kan jag bara byta batteri utan konstigheter lr måste jag ha ström på bilen under tiden jag byter batteri. Vet att en del Audi modeller är känsliga för att bli strömlösa.
Mvh Pär

På alla nyare bilar med datorer skall man vara lite försiktig med att bryta batteri för snabbt efter stopp
Men om du slår av tändningen och väntar ett par minuter tills bilen och alla modulerna gått ner i "sparläge" så är det inga problem att koppla loss .lite olika rekomendationer på olika fabrikat men 3-4 minuter så är du safe :D
av pnyhlen
StefanN skrev:Det kan det mycket väl va om man inte sköter det.
Mycket kortkörning, användning av dieselvärmre, plus att vintern varit ordentligt kall.
Rena döden för batterier tyvärr. Men det är smällar man får ta :wink:
av pnyhlen
leiwi skrev:
pnyhlen skrev:Hej på er :-)

Mvh Pär

På alla nyare bilar med datorer skall man vara lite försiktig med att bryta batteri för snabbt efter stopp
Men om du slår av tändningen och väntar ett par minuter tills bilen och alla modulerna gått ner i "sparläge" så är det inga problem att koppla loss .lite olika rekomendationer på olika fabrikat men 3-4 minuter så är du safe :D
Tack så jättemycket för svaret :)
Användarvisningsbild
av Derank
Arne skrev:Inga konstigheter, bara att byta batteri rakt av. Däremot tycker jag att batteriet inte borde vara slut redan nu på en 2014 års modell.
Mitt höll 1år och 10mån

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av Tompan60
Min höll exakt 10 år. Laddar en gång /månad året om för att få full ström i batteriet. Blir ingen sulfatering då. Håller länge om man tar hand om grejerna
av mikebike
Tompan60 skrev:Min höll exakt 10 år. Laddar en gång /månad året om för att få full ström i batteriet. Blir ingen sulfatering då. Håller länge om man tar hand om grejerna
Jag bytte nyligen och det förra byttes 11 månader tidigare. Har ingen möjlighet att ladda från vägguttag, men funderar på att bygga en anordning så att jag kan ladda från ett annat batteri.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]