NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
psycho4fun skrev:Visst fanns det rost men vi pratar ändå om en bil som troligtvis hade vinterhjul på i vintras, dvs har den kanske rullat på sommarhjulen sedan april. Alltså i drygt 3 månader .. Känns osannolikt att "åldern tagit ut sin rätt" på så kort tid.

Det är inte rost i den bemärkelsen på dom hjulbultarna han fick utbytta.
Har man inte kromade hjulbultar har man några "behandlade" stålbultar.

Dess behandling var inget vidare och bultarna blev rostfärgade, ser bedrövligt ut på alufälg. Dessa bultar kunde man få på garanti då dom såg fööör tråkiga ut.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Ang. hjulbultar/muttrar som sitter fast så hade jag på min förra bil ett jobbigt fenomen. Vet inte om det var pga att det var lite rost eller vad det kan ha varit.
Grejen var den att jag knappt behövde ta i alls innan bultarna låste sig. T.o.m en treåring hade kunnat skruva fast dom och det var nästan omöjligt att få lös dom igen efter vintern. Bör kanske tilläggas att detta var på plåtfälg.

Men jag har däremot aldrig i mitt liv varit med om att en bult gått av.
Användarvisningsbild
av Nexus
_lucifer_ skrev:Ang. hjulbultar/muttrar som sitter fast så hade jag på min förra bil ett jobbigt fenomen. Vet inte om det var pga att det var lite rost eller vad det kan ha varit.
Grejen var den att jag knappt behövde ta i alls innan bultarna låste sig. T.o.m en treåring hade kunnat skruva fast dom och det var nästan omöjligt att få lös dom igen efter vintern. Bör kanske tilläggas att detta var på plåtfälg.

Men jag har däremot aldrig i mitt liv varit med om att en bult gått av.
Vi bytte ganska ofta bultar på VW då banverket själva bytte hjul och drog åt med samma mutterpicka som till LOKEN tror jag :lol: :lol: :lol:
av frippe75
Jag lyckades minsann dra av en hjulbult på höger framhjul i höstas när det var dags att kränga på vinterdäcken. Enligt Helmia i Karlstad var det byte av navet som var lösningen på problemet. Efterom jag hade köpt bilen (en v50 -05) i början på juli 2006 så ansåg jag att detta borde täckas av den begagnat-garanti (MRF-garanti kanske det var) som Helmia lämnat.
Efter att säljaren diskuterat lite med killen som handlägger garantiärenden där så fick jag till svar att Helmia faktiskt skulle stå för kalaset. Jag kommer inte ihåg hur mycket det rörde sig om, men det var ett helt gäng tusenlappar jag slapp bli av med. Skönt!

Så;
Du borde definitivt kunna få detta till ett garantiärende.
Användarvisningsbild
av Kemon
Drog av en bult på min V50 :evil: . Det sitter likadana på Ford Focus och koster 7kr st på Ford. Dom bultarna är ca 2mm kortare men det har ingen betydelse :D Man slipper ju byta navet :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Kemon skrev:Drog av en bult på min V50 :evil: . Det sitter likadana på Ford Focus och koster 7kr st på Ford. Dom bultarna är ca 2mm kortare men det har ingen betydelse :D Man slipper ju byta navet :D
Sjukt att det inte går att köpa lösa pinnbultar på volvo då :twisted:
De kanske ska ta lärdom av ford istället (S)
Användarvisningsbild
av Kemon
Tycker jag oxå :???: Volvoverkstan skulle ta upp detta med en reservdelsansvarig bla bla någonstans när jag berättade var jag köpt pinnbulten 8)
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Kemon skrev:Drog av en bult på min V50 :evil: . Det sitter likadana på Ford Focus och koster 7kr st på Ford. Dom bultarna är ca 2mm kortare men det har ingen betydelse :D Man slipper ju byta navet :D
tack för den infon! ska kolla med närmaste ford verkstad snarast!

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]