Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242638
Nu har tankmätaren börjat strula också, den gick ner i botten och stannade där någon minut för att sedan gå upp igen, efter några mil gjorde den likadant igen. Samtidigt slutade färddatorn att visa "Km till tom tank", det konstiga är att varningslampan för lite bensin aldrig tändes.

Kan tillägga att vi hade kört elva mil sen jag tankade fullt när den började krångla första gången.

Läste ut lite felkoder: https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/H6HFM_felkoder.jpg

Hittade en tråd med mycket info om tankarmaturen så det är väl bara att börja felsöka när tid finnes: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=82754
#1245919
Jag har inte felsökt nånting än men har konstaterat att det var en riktig klåpare som bytte bränslepumpen på den Autoexperten-anslutna verkstaden.

Det började med att jag såg att vänstra ryggstödet inte satt fast i ena änden, för att komma åt bränslepumpen måste man plocka ur det högra ryggstödet, på detta sitter det en utstickande del som ska gå igenom fästet och vidare in i det vänstra ryggstödet. När han har grejat har alltså det vänstra ryggstödet hamnat snett så att pinnen inte åkte in i hålet.

Bild på hur det ser ut: http://forumbilder.se/H6JB0/ryggstod

Locket vid bränslepumpen satt uppochner samt vridet ett kvarts varv fel, det har en upphöjning som ska vara där kablarna går mellan karossen och locket. Dessutom satt det bara med tre muttrar som inte ens var utdragna, jag lossade dem med fingrarna.
Till följd av detta har det inte varit tätt och smuts har kommit in under sittdynan.

Bild: http://forumbilder.se/H6JB0/lock

Även på vänstra sidan var det fel, locket satt bara med två muttrar och kablarna var klämda, det är urtaget i gummit där de ska gå igenom.

Bild: http://forumbilder.se/H6JB0/lock2

I verkstadens verksamhetsbeskrivning står det bara "Plåt-, lack- och glasreparationer på motorfordon utom motorcyklar" -inget om allmän reparation av fordon.

Jag får se när jag orkar engagera mig i detta, som det ser ut nu är det troligast klåparen som bytte pumpen som gjort något fel.
#1328111
Bump!
Jag har semester nu och tänkte ta mig an detta men gick bet direkt när stora plastmuttern skulle lossas, beställde ett verktyg från Wish så det kommer väl sista semesterdagen...

Är det någon packning eller annat man bör köpa innan man lyfter ur pumpen? Vad är det första jag ska kolla upp om vi utgår från att klåpar-verkstaden gjort fel vid pumpbytet?

Jag kan tillägga att jag kan köra längre innan motorn stannar om jag bara kör korta sträckor, som om bensinen rinner långsamt över till halvan där pumpen sitter. På semestern förra sommaren stannade motorn när det stod 260Km till tom tank.
#1331477
Verktyget från wish kom igår men det gick inte att använda på min bil, vparts har ett dyrt verktyg men det finns inte i lager: https://vparts.se/row/verktyg-byte-av-b ... ensin.html

Jag ger snart upp och lämnar in bilen på Volvo så de får fixa till det som klåparverkstaden gjorde fel.

Den har även blivit svårstartad pga nån tempgivare i spegeln men det får bli en annan tråd.

Varför köpte jag inte en 945:a istället?

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]