Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
snepo skrev:
joel80 skrev:Centrum mår faktiskt bättre av minskad biltrafik och ökad gångtrafik. Gör man om gator till gågator ökar handeln då folk lättare "slinker in" om dom går till fots än om de kör bil.
Sen är stora megaköpcentrum ett problem för centrumhandelns överlevnad, det håller jag med om. Men det har inte med miljözoner att göra.
Stämmer inte där jag bor. Minskad biltrafik och färre parkeringar tar död på centrum
Det är inte minskad biltrafik som tar död på centrumhandeln, det är utvecklingen av e-handel som har förändrat människors beteende hur och var man handlar det finns prognoser som tror att 1/4 del av dagens butiker kommer vara borta inom inom 8 år.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/hui- ... om-atta-ar
Externa köpcenter kommer också få det tufft i framtiden, eftersom utvecklingen i Sverige följer utvecklingen i USA med några års fördröjning och lite av den utvecklingen syns redan i Stockholm och Malmö.
http://money.cnn.com/2017/06/02/news/ec ... index.html
Användarvisningsbild
av Derank
EbbevonVolvo skrev:
snepo skrev:
joel80 skrev:Centrum mår faktiskt bättre av minskad biltrafik och ökad gångtrafik. Gör man om gator till gågator ökar handeln då folk lättare "slinker in" om dom går till fots än om de kör bil.
Sen är stora megaköpcentrum ett problem för centrumhandelns överlevnad, det håller jag med om. Men det har inte med miljözoner att göra.
Stämmer inte där jag bor. Minskad biltrafik och färre parkeringar tar död på centrum
Stämmer inte heller där jag bor. Står nu många tomma lokaler i centrum. Politikerna i min stad gör dessutom allt vad dom kan för att inte centrum ska dö ut. Det är vad dom säger i alla fall

ICA ville bygga ett ICA Maxi strax utanför ringvägen. Dom fick nej med motiveringen att innerstan skulle dö ut om dom fick bygga. Dom trätes i över tio år om att få/bygga en lokal. Efter hot fram och tillbaka mellan Kommunen och ICA-handlaren fick dom till slut tillstånd att bygga en
ICA-Kvantum på mark som egentligen var reserverad som rekreationsområde. :-O) :-O)

Inte ens turisterna, som är många på sommaren, kommer att rädda vår bilfria innerstad. Tvärtom, innerstan dör sakta men säkert...
Inte här heller, det var nog 20år sedan det blev gågator här istället för bilväg. Och city är mer el mindre dött. Jag tippar på spiken i kistan blir under 2018 då det ska bli enfiligt genom stan. Då kommer i princip ingen orka köa genom stan längre.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Det finns som sagt inga som helst belägg för att stadskärnor mår dåligt av att få folk att gå istället för att åka bil, snarare tvärtom. Däremot har stadskärnorna utarmats p.g.a köpcentrum och som Mwi säger, ändrade köpmönster där mer och mer handel också flyttat till nätet. Kolla bara hur extremt mycket pakethanteringen på posten ökat.

http://www.smp.se/vaxjo/handlarna-overe ... attesucce/

https://www.trivector.se/infotek/single ... trumgator/
Slutsatser
Majoriteten av kommunerna har i samband med ombyggnadsprocessen
upplevt någon form av opinion, oftast negativ. Det har handlat om näringsidkare
som varit tveksamma på grund av rädsla för att minskad biltillgänglighet
ska ge minskad omsättning i verksamheten. I nästan samtliga
fall har dock opinionen vänt till det positiva.
Kartläggningen i denna
studie visar också att de flesta kommuner idag har en positiv inställning
till gågator och GC-gator.
Vad gäller effekter visar litteraturstudien på positiva effekter för handeln.
En mängd europeiska studier visar på ökad omsättning och ökad
gåendeandel i centrum efter ombyggnaderna.
Detta bekräftas även av de
bedömningar som svenska kommuner gjort av effekten av ombyggnader.
Flera studier som presenteras i litteraturstudien visar också på att
miljön värderas högre än tillgängligheten till parkering, något som ofta
övervärderas av handlare.
Användarvisningsbild
av Derank
Självklart bidrar mycket till att stadkärnorna dött ut. Men det blir inte bättre av att folk inte kan ta sig dit med bil, och bristen på parkeringar gör ochså att folk inte åker till stan.

Fysiska butiker kommet på sikt att minska pga näthandel. Det vet alla. Sist jag köpte en tvättmaskin köpte jag den på nätet med fri hemleverans från elgiganten trots att jag har 3min till butiken.

Varför hålla på att konka när jag kan beställa varan hemma från soffan och få den hemkörd gratis.

Användarvisningsbild
av joel80
Åter igen, enligt flera exempel där man infört gågator och får ut folk ur bilarna ökar handeln snarare än minskar. Folk i bil är sällan spontana kunder, det ökar ordentligt om det är gående som passerar butikerna.

Det är inte gågator som tar dör på centrumhandeln utan andra faktorer som nämnts här. Ändrade köpvanor så som t.ex näthandel och stora köpcentrum utanför städerna.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag jobbade extra i en butik här i stan när man gjorde om kungsgatan till gågata och det märktes direkt på försäljningen när folk inte längre kunde stanna till utanför och springa in för att köpa något.. Nu finns inte längre butiken kvar och resten har det jättekämpigt.. E-handel och köpcentrum är säkert en del av orsaken, men det blev på inget sätt bättre av en gågata..
De städer där gågator fungerar är garanterat större städer med väl utbyggd kollektivtrafik..
Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Åter igen, enligt flera exempel där man infört gågator och får ut folk ur bilarna ökar handeln snarare än minskar. Folk i bil är sällan spontana kunder, det ökar ordentligt om det är gående som passerar butikerna.

Det är inte gågator som tar dör på centrumhandeln utan andra faktorer som nämnts här. Ändrade köpvanor så som t.ex näthandel och stora köpcentrum utanför städerna.
Det är ju det jag säger. Och spiken i kistan blir ju miljözoner na om ingen kan ta sig till centrum så dör det ju ut helt.

Men Skit samma. På sikt dör ju stadskärnan orna iaf. Åtminstone här uppe. Ingen vill ens bo i stan längre.

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:
snepo skrev:
Är du alltså helt säker på att det alltså inte beror på något annat? Köpcentrum utanför stan? Näthandel?

Vilken stad gäller det? Är det Eskilstuna?Har du nån speciell källa till att just bilförbud och parkeringsbrist skulle vara huvudorsaken?
Du nämner Eskilstuna, Joel. Jag bor 3 mil från Eskilstuna, men 1,5 från Flen. Skulle Flen införa miljözoner, vilket aldrig kommer ske, och tvinga folk att stanna utanför tätorten och fotvandra till affärerna i centrum, skulle nog alla åka till de stora köpområden som finns i Eskilstuna. Flens affärer skulle få slå igen. Men nu är vi där igen. Det är aldrig sådana beslut, som att förbjuda människor att kunna använda sin bil, som är orsaken till, som i detta fall, att innerstadshandeln minskar. Det är alltid något annat.
Användarvisningsbild
av snepo
Jag bor i centrum. Fem minuter till torget och gågatan. Finns snart inga parkeringar kvar. Byggs hus överallt. De nybyggda husen får inte tillräckligt med parkeringar för de boende. Tex ett bygge som skall till med 100 lägenheter,men bara 45 parkeringar. Sen har näthandel också med döden i stadskärnor att göra. Kkanske därför mataffärer också har onlineköp.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 34

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]