Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Något sådant "tickande" ljud känner jag inte igen. Säkert någon annan här som har en teori om det?
av el Toro
gurri, när hörs det tickande ljudet?

jag upplevde ett tickande ljud häromdagen när jag hade stängt av bilen helt (nyckeln i läge noll) och satt kvar en liten stund i bilen. ett kurrande, eller tickande ljud från mitten av panelen.
det kom från stereon. tryckte på eject-knappen, skivan hoppade ut och allting tystnade!
av Pelle
Gurri :
Om ljudet uppkommer när bilen är igång så kan det vara spjällmotorerna som justerar luftflödet för att hålla bilkupén uppvärmd/nedkyld.

De funkar som stegmotorer som vrider spjällen fram och tillbaka i små steg.

elToro : ett kurrande ljud ifrån mittpanelen kan oxå komma från den lilla fläkten som sitter infälld i ecc panelen. Med tiden kan smuts och annat göra att den lever om lite mer än vanligt. Den stängs av ett tag efter tändningen samt startar igen när man t.ex öppnar en dörr.
av gurri
godkväll kära fomumsvänner! :P

Bilen rullar, allt känns bra! TYP!

MEN: nu på senare tid så har jag hittat ett nytt irritationsobjekt.. NÄMNLIGEN: ofta, när jag ex. åker i farthinder (låg hastighet) små gupp, trottoarkant etc. så hör jag ett KRAFTIGT missljud ifrån framvagnen.. Ljudet kan jämflöras med som när man slåt 2 st järnrör emot varandra. eller att en stet fastnar mot bromsskivan och sedan får fart och skjuts ut. det låter nästan som om karossen slår i marken, eller att fjädern smäller till, men varför så ofta? Jag orkar inte mer! :D

vORE TREVLIGT OM NÅGON HAR/HAR HAFT LIKNANDE PROBLEM, OCH BERÄTTA VAD SOM KAN SPÖKA???

Med vänlig hälsning
Gurra
av lillnisse
gurri skrev:godkväll kära fomumsvänner! :P

MEN: nu på senare tid så har jag hittat ett nytt irritationsobjekt.. NÄMNLIGEN: ofta, när jag ex. åker i farthinder (låg hastighet) små gupp, trottoarkant etc. så hör jag ett KRAFTIGT missljud ifrån framvagnen.. Ljudet kan jämflöras med som när man slåt 2 st järnrör emot varandra. eller att en stet fastnar mot bromsskivan och sedan får fart och skjuts ut. det låter nästan som om karossen slår i marken, eller att fjädern smäller till, men varför så ofta? Jag orkar inte mer! :D

vORE TREVLIGT OM NÅGON HAR/HAR HAFT LIKNANDE PROBLEM, OCH BERÄTTA VAD SOM KAN SPÖKA???

Med vänlig hälsning
Gurra
Det var en period då det lät som att det var järn som slog mot varandra som du beskriver när jag svängde vänster, men aldrig över gupp. Det har med tiden lagt av. Vet inte var det var, varför det uppstod och varför det slutade. Något jag dock stör mig på är interiören, har en -02 med kraftigt knarrande dörrhandtag, en mittkonsol som känns totalt flexig och knarrande armstöd. Men som sagt, funktionen är det ju inget fel på.
Användarvisningsbild
av gooose
Inte ovanligt att det kommer grus(småsten) mellan framfjädern och nedre fjädersätet detta löses med att montera en (isolator för 35:- per sida)

När denna monteras så måste framfjädern vara fullt utfjädrad sedan trär man på den på fjädern så att den kommer ända när mot tallriken inget våld bara för på den sedan skall ditt ljud förhoppningsvis vara borta dessa

Om det redan sitter sådana på fjädrarna så slitsdom imellanåt ut och behöver bytas eller så har dom bara åkt upp och behöver tryckas ner

Jag trycker ner dom på nästan varje bil jag har inne som har sådana monterade väldigt vanligt att dom åker upp

Lycka till
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jo det är nog helt normalt att bilen låter en del. Speciellt bilar som volvo av senare modeller som är rätt fullutrustade. AC:n t.ex så jämför med ett kylskåp eller en bergvärmepump till huset så går de bara kortare stunder då behovet är mindre.

Sedan så låter det en del av alla reglage och temperaturregulatorer i instrumentpanelen. De manövreras ju genom knappar utan vajrar.

Vill man ha en helt tyst bil så kan man välja en gammal Amazon t.ex.
Där fanns ingen AC som lät ibland. Ingen ABS som behövde köra en kontrollsekvens. Alla reglage till ventilationen fick man dra i spakar som med ståltrådar drog i spjällen. mm

Däremot är det tråkigt att Volvo låter från glappande leder i framvagnen men jag tror att även äldre bilar lät en del.

mvh Roland
gurri skrev:godkväll kära fomumsvänner! :P

Med vänlig hälsning
Gurra
Jag köpte min s60 01 i helgen.
Hade exakt likadant ljud. Så jag tog mig en kik under bilen
Och yes det fästet som håller upp avgasröret bak hade rostat av :S
Så avgasröret slår nu i karossen vid gupp. Hoppas det är lätt att få tag på nytt samt byta :P
Användarvisningsbild
av bearv70
hade också ett vibrerande skakit skrammel i min v70. men bara några sekunder vid låg växel.
Visa sig vara katalysatorn som var slut! :(
bara att byta......
av Kena
Komfort= järnet på stereon

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]