Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan,

Jag tänkte varmköra min S70 2.5T -98 (36000 mil) som stått ute hos föräldrarna sedan förra sommaren (studerar, så har bara bilen till somrarna). Bilen startade direkt och jag lät den gå hyfsat varm. Skulle sedan köra iväg men fick troligtvis bensinstopp. Fyllde på cirka 10 liter bensin och sen startade bilen efter kanske 15 sekunder. Körde iväg och bilen gick väldigt bra. Efter cirka 2 km tänkte jag motionera bromsarna lite så kopplade och bromsade lite lätt men då stendog bilen. Tänder inte ens när jag försöker starta den. Med hjälp av några som stannade så lyckades vi knuffa ner den för en backe men den startade inte då heller.

Bogserade sedan hem bilen till föräldrarna där jag prövat/kollat diverse saker såsom:
* Mätte sladden till bränslepumpen och den har bra spänning.
* Bränslepumpen låter (den låter ganska lite, antar att det är vanligt på dessa modeller?).
* Mätte bränsletrycket på fuel railen, hade cirka 2.6-2.7 bar vid startläge och när man försökte starta gick den mellan 2.7-3.0 bar.
* Kollade felkoder. Fick någon felkod om spjällägesgivare som jag tog bort vilket senare inte kommit tillbaka. Kollade även realtidsdata i programmet och den visade att Spjällägesgivaren "skickade" 0.5 V och när jag tryckte på gaspedalen gick den upp till 2-3 V något. Fanns även en parameter som visade hur många grader spjället var öppet och den visade 0 grader hela tiden oavsett om jag tryckte på pedalen eller inte? Möjligt att den bara registreras om bilen är igång?
* Av en slump så hade brorsan en kamaxelgivare liggandes som jag prövade. Ingen skillnad.
* Tog loss ett tändstift och mätte kompressionen, hade ca 10.5 bar, möjligt att den hade ökat lite om man fortsatte köra på startmotorn (man fick "bygga upp" trycket kändes det som men det stannade kvar sen om man slutade).
* Kollade gnistan på samma stift, inte jättetydlig (ska det vara väldigt tydlig gnista?). Tillräcklig gnista i alla fall för att antända lite bensin som vi inte hade torkat av tillräckligt tydligen.
* Mätte upp spänningen till tändspolen och den var bra.
* Av en ytterligare slump (tappade en nyckel vid kylet) så såg jag att den stora jordkontakten till motorn hängde löst (den som är nära bottendelen av kylet). Tog en ny M8 + bricka och skruvade dit den igen. Var ganska övertygad om att detta var felet men den startade inte ändå.
* Tändstift, fördelarlock, rotor byttes för 2 år sedan tror jag, vilket är kanske 500 mil.

Jag är ganska trött på bilen nu men jag har några gissningar:
* Dålig vevaxelgivare? Fast läste att bilen inte skulle dö under färd då.
* Tändspolen har bränts/pajat? Kan tilläggas att tändspolen var ljummen efter bogseringen, trots att det säkert gått 20 minuter sedan bilen var igång. Läste att man tyvärr behöver ett oscilloskop för att mäta om den verkligen fungerar?
* Dålig bränslepump? Fast då borde jag fått sämre bränsletryck? Bilen borde ju till och med kunna starta på t.ex. 2-2.5 bars bränsletryck och jag hade ju cirka 3 bar?
* Kamaxelremmen har slackat lite vilket gjort att en kamaxel vridit sig ur det vanliga? Läste lite och folk har påstått att detta kan hända, måste vara väldigt osannolikt dock?
* Något fel med spjällägesgivaren? Bilen borde dock starta med hjälp av tomgångsmotorn tycker jag?
* Kan det vara så att det var fel på jordkabeln som var lös och motorn inte startar p.g.a. att all bensin rensat rent oljefilmen från cylinderväggarna? Men i så fall borde jag inte fått så bra kompression?

Någon som har något förslag/tips?
Senast redigerad av 1 Mupphack, redigerad totalt 0 gånger.
Hej igen,

Efter ett bogseringsförsök så smälte/spräcktes tändspolen så gissningsvis är det den som det var fel på! Om det är någon som någonsin läser detta så kan jag tillägga att tändspolen blev VÄLDIGT VARM..

Vet inte hur man resize'ar en bild men:
Bild

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]