Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Den där krönikan var bland det dummaste och mest populistiska trams jag läst.

"Efter en tids utredande kom nu beskedet att regeringen inför miljözoner för dieselbilar."
Nej, det har de inte. Regeringen har inte infört någonting.

De har årskort på tåg och flyg, privatchaufförer och överhuvudtaget inga problem med att resa eller byta färdsätt. Blir det andra problem finns både helikopter och regeringsplan.
Finns inga ministrar som åker en centimeter i helikopter. Privatchaufförer har enbart en mindre del vilket beror på personskydd. Resten åker klassisk taxi. Det gör för övrigt hela näringslivet inne i Stockholm också. Knappt någon åker privatbil men det har med parkeringsmöjligheter och kötid att göra, inte miljözoner.
Användarvisningsbild
av joel80
Sen är det som vi också tagit upp några gånger här i tråden fler av invånarna i Stockholm (eller egentligen folk som bor i storstad enligt undersökningen, så innefattar väl även de i undersök ingen från Göteborg och Malmö) som vill införa miljözoner än de som är emot det.

Att vissa här i ett bilforum blir eld och lågor över miljözoner är inte helt överraskande, men ingen ska tro att det är nån slags minoritet som vill ha zoner i Stockholm.
Användarvisningsbild
av snepo
Vad händer när man tittar några år framåt. Centrum i städer dör ut. Några år gamla bilar får inte åka in där. De som har bilar som är godkända,hittar inga parkeringar. Många har inte råd,kan inte köpa elbil. Av olika anledningar. Så är det för mig,har inget emot elbil. Men de jag kan tänka mig,kan jag inte köpa. Tesla Jaguar. Man köper ju inte en bil man inte vill ha.
Användarvisningsbild
av Derank
Centrum i de flesta småstäder är ju redan utdöda, iaf här uppe norr om dalälven, det har ju alla köpcenter utanför stan redan sett till.
Användarvisningsbild
av joel80
Centrum mår faktiskt bättre av minskad biltrafik och ökad gångtrafik. Gör man om gator till gågator ökar handeln då folk lättare "slinker in" om dom går till fots än om de kör bil.
Sen är stora megaköpcentrum ett problem för centrumhandelns överlevnad, det håller jag med om. Men det har inte med miljözoner att göra.
Användarvisningsbild
av snepo
joel80 skrev:Centrum mår faktiskt bättre av minskad biltrafik och ökad gångtrafik. Gör man om gator till gågator ökar handeln då folk lättare "slinker in" om dom går till fots än om de kör bil.
Sen är stora megaköpcentrum ett problem för centrumhandelns överlevnad, det håller jag med om. Men det har inte med miljözoner att göra.
Stämmer inte där jag bor. Minskad biltrafik och färre parkeringar tar död på centrum
Användarvisningsbild
av snepo
Derank skrev:Centrum i de flesta småstäder är ju redan utdöda, iaf här uppe norr om dalälven, det har ju alla köpcenter utanför stan redan sett till.
Som här då. Fast kommun tycker inte det.
Användarvisningsbild
av joel80
snepo skrev:
joel80 skrev:Centrum mår faktiskt bättre av minskad biltrafik och ökad gångtrafik. Gör man om gator till gågator ökar handeln då folk lättare "slinker in" om dom går till fots än om de kör bil.
Stämmer inte där jag bor. Minskad biltrafik och färre parkeringar tar död på centrum
Är du alltså helt säker på att det alltså inte beror på något annat? Köpcentrum utanför stan? Näthandel?

Vilken stad gäller det? Är det Eskilstuna?Har du nån speciell källa till att just bilförbud och parkeringsbrist skulle vara huvudorsaken?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
snepo skrev:
Stämmer inte heller där jag bor. Står nu många tomma lokaler i centrum. Politikerna i min stad gör dessutom allt vad dom kan för att inte centrum ska dö ut. Det är vad dom säger i alla fall

ICA ville bygga ett ICA Maxi strax utanför ringvägen. Dom fick nej med motiveringen att innerstan skulle dö ut om dom fick bygga. Dom trätes i över tio år om att få/bygga en lokal. Efter hot fram och tillbaka mellan Kommunen och ICA-handlaren fick dom till slut tillstånd att bygga en
ICA-Kvantum på mark som egentligen var reserverad som rekreationsområde. :-O) :-O)

Inte ens turisterna, som är många på sommaren, kommer att rädda vår bilfria innerstad. Tvärtom, innerstan dör sakta men säkert...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 34

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]