Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
StarkeKjell skrev:Yes, ska kolla serviceboken vid tillfälle.

Bromsklossar vill jag minnas.
Varför skrev du då inte att bromsklossarna också bytts, då är det inga 8000kr för en service. Är det samtliga klotsar runt om så är det väl minst 4000kr.
dannesk skrev:
StarkeKjell skrev:Yes, ska kolla serviceboken vid tillfälle.

Bromsklossar vill jag minnas.
Varför skrev du då inte att bromsklossarna också bytts, då är det inga 8000kr för en service. Är det samtliga klotsar runt om så är det väl minst 4000kr.
Osäker på om det verkligen är så, minms inte exakt.

Men om jag ställer så här:

Är Bilia avsevärt mycket dyrare på servicen och ev delar som måste bytas?

Om ja, tips på någon annan prisvärt alternativ i Stockholm?

Tack,
av Yaniz
apersson850 skrev:På min bil krävs två. Och en lyft.
Två gubbar för att byta olja!!! Vad gör ni då? Byter samtidigt motor?
Nej, men det är i praktiken lögn att både hålla upp och skruva dit motorskyddsplåten under min XC70 för en person. Ska det gå bra behöver en hålla plåten på plats och den andre skruvar.
av Lövet
Bilia är dyrast helt klart men mindre verkstäder jobbar inte gratis heller. Mekonomen, Meca osv ligger 15-20% under Bilias pris. Större är inte skillnaden.

Vill du få ner priset på riktigt så får du gå till "Lasses Bil & Smide" på landet som har kvittona i en kakburk och bokföringen i skrivbordslådan. Då har du å andra sidan ingen aning om han byter rätt saker och följer rätt intervall. Olja och belägg kan han säkert byta dock men anlita honom inte för nåt partikelfilterbyte (om du har 1,6d 109hk).
av dannesk
I mitt fall så har Mekonomen varit 15-20% dyrare på allt arbete jämfört med Volvo, därför servar jag där och med serviceavtal med Volvo blir skillnaden ännu större.
av Yaniz
dannesk skrev:I mitt fall så har Mekonomen varit 15-20% dyrare på allt arbete jämfört med Volvo, därför servar jag där och med serviceavtal med Volvo blir skillnaden ännu större.
I mitt fall har Mekonomen alltid varit billigare än märkvärdiga verkstan. Senaste exempel:

November 2017. Drygt 5000 kr för byte av kamrem, multirem, kort ac-rem, inklusive material (remmar, spännare, rulle mm).

Juni 2017. Drygt 3000 kr för byte av bussningar i bärarmar bak, inklusive bussningar och hjulinställning.

Minns inte exakt vad lokala och angränsande Volvoverkstäder ville ha, men de var märkbart dyrare, bortåt 20-30% dyrare, vill jag minnas.

Så det lönar sig att ta sig lite tid och ringa några samtal eller skicka några mejl.
av dannesk
Yaniz skrev:I mitt fall har Mekonomen alltid varit billigare än märkvärdiga verkstan. Senaste exempel:

November 2017. Drygt 5000 kr för byte av kamrem, multirem, kort ac-rem, inklusive material (remmar, spännare, rulle mm).

Juni 2017. Drygt 3000 kr för byte av bussningar i bärarmar bak, inklusive bussningar och hjulinställning.

Minns inte exakt vad lokala och angränsande Volvoverkstäder ville ha, men de var märkbart dyrare, bortåt 20-30% dyrare, vill jag minnas.

Så det lönar sig att ta sig lite tid och ringa några samtal eller skicka några mejl.
Jo man ska alltid ringa runt och kolla priser men skiljer det lite så rekommenderar jag att man gör det hos Volvo, man får ju uppdatering av programvaran i motor/låda osv. samt att det alltid är bra ifall det blir något goodwill-ärende i framtiden.
Jag bytte mina bärarmsbussningar bak på min V70 på Volvo för 2900kr i maj 2017, Mekonomen skulle ha en bit över 4500kr plus hjulinställning. Mekonomens service på V70 och XC60 i mitt fall ligger mellan 1000-1500kr dyrare än Volvo, bromsbyte fram/bak också minst 500-1000kr dyrare så personligen gynnar jag inte Mekonomen.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]