Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rob74
Hej,

Är spekulant på en V70 med VEA-motorn som tydligen har ett oljeläckage, benämnt som mindre. Bilen finns inte i närheten så jag kan inte själv kika på det (vad nu det skulle hjälpa :-) ). Min mekaniker på Volvo menar att det kan vara kolvkylningsventil, läckande packboxar vid vevaxel eller kamaxel och ventilkåpspackning. Någon som har erfarenhet av något liknande?

/Robert
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har ingen erfarenhet av det, men skulle rekommendera dig att kolla på en annan bil.
Det finns en uppsjö V70 D4 VEA.
Om den nu läcker olja, vem vet vad som blir nästa reparation...
av Rob74
fjohan82 skrev:Jag har ingen erfarenhet av det, men skulle rekommendera dig att kolla på en annan bil.
Det finns en uppsjö V70 D4 VEA.
Om den nu läcker olja, vem vet vad som blir nästa reparation...
Absolut, håller normalt med. Anledningen till att jag kollar på just denna är för att det är en auktion och tanken är ju att få den billigt just pga detta läckage.
av William85
Om det är typ KVD så har ju nästan alla bilar någon form av läkage eller oljefukt som de tar upp i protokollet. Något som en bilhandlare eller privat säljare inte tar upp alls eller ens märkt. Nästan alla med 5 cylindriga motorn verkar fukta olja från en dåligt tätad givare i insugsröret tex.

Dock om det är nåt typfel på den motorn kan det ju vara värt att överväga att köpa till garantin för att gardera ifall det skulle visa sig vara ett "riktigt" problem, så slipper man självrisken mot motorförsäkrngen.
av Rob74
StefanN skrev:Lägg dig på en nivå på priset där du har utrymme för den dyraste reparationen och även har lite marginal för oväntade saker så ser du ju om det blir affär?
Ska du laga själv eller lämna in den?
Lämna in den. Ska ta en dyr op i beaktande, samt behövs lite annat - däck rekond m.m. Vi får se om det är värt det till slut.

Tack!
Användarvisningsbild
av MartinS
Du skall nog räkna med 10tkr för att byta en packbox om det är det som är felet.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]