Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av titanium
#1241535
Kanske någon kan förklara för mig hur detta hänger ihop.

Startade resan med fulladdat batteri och hybridläge. Efter någon mil visade mätaren att batteriet var slut. Helt normalt alltså.
Men när jag sedan tittar på resedetaljerna ser det ut som nedan.
Det kan ju inte stämma att bilen bara dragit 1,4 kWh på 45 km

Tid ~00:35 tim
Sträcka 45,4 km
Bränsle 3,5 liter (7,8 liter/100 km)
Elförbrukning 1,4 kWh (3,1 kWh/100 km)
Elregenerering 1,3 kWh (2,8 kWh/100 km)
Användarvisningsbild
av joel80
#1241563
Ser ju väldigt konstigt ut.. Batteriet är väl på runt 10-11kwh varav ca 8-9kwh tillgängliga...


Edit:
Loggade in på VOC och kollade en resa där jag kört så batteriet tagit slut.. Då ser det ut så här för mig. (Jag har ju en V60 D5 TE med lite mindre tillgängligt batteri än dig tror jag.)
Skärmklipp 2018-03-27 22.22.16.png
Skärmklipp 2018-03-27 22.22.16.png (62.55 KiB) Visad 1375 gånger
Körde Stockholm - Gävle... Mest motorväg, så regenereringen blev låg.
Användarvisningsbild
av Dex
#1241575
titanium skrev:Kanske någon kan förklara för mig hur detta hänger ihop.

Startade resan med fulladdat batteri och hybridläge. Efter någon mil visade mätaren att batteriet var slut. Helt normalt alltså.
Men när jag sedan tittar på resedetaljerna ser det ut som nedan.
Det kan ju inte stämma att bilen bara dragit 1,4 kWh på 45 km

Tid ~00:35 tim
Sträcka 45,4 km
Bränsle 3,5 liter (7,8 liter/100 km)
Elförbrukning 1,4 kWh (3,1 kWh/100 km)
Elregenerering 1,3 kWh (2,8 kWh/100 km)
Låter inte ok.
Tror att du har problem med att batteripacken inte laddar upp ordentligt eller att laddningen inte fungerar ordentligt.
Gå till ÅF och reklamera omgående.
Du ska ju kunna köra minst 3-5mil tror jag.
Bilen har ju tagit 0,77l/mil på den sträckan och tömt batteriet samtidigt. :shock:
Du har inte rätt batteri kapacitet.
Ny batteri pack?
Någon skrev i forumet:
D5 drar 0,65 liter/mil - om elmotorn är helt passiv
Elmotorn drar 2,4 kWh/mil - om dieseln är helt passiv
1 kWh ≡ 0,27 liter diesel, och på samma sätt...
1 liter diesel ≡ 3,7 kWh
Alltså ungefär 2,4kWh/mil ren eldrift.
Hur stor effekt ska det vara på batteripacken?
Sedan 20-30% mer bränsle eftersom det är bensin istället för diesel.
Du ser att det är något som inte är ok.
Senast redigerad av 1 Dex, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1241577
Kanske kan han testa lite fler gånger först... Kan ju också vara så att VOC visar fel.. Eller att det inte varit slut på batteri utan att den gått över på bensin p.g.a kyla eller så då han körde i hybrid-läge och inte i pure.
Användarvisningsbild
av Dex
#1241579
joel80 skrev:Kanske kan han testa lite fler gånger först... Kan ju också vara så att VOC visar fel.. Eller att det inte varit slut på batteri utan att den gått över på bensin p.g.a kyla eller så då han körde i hybrid-läge och inte i pure.
Det är möjligt att det är så.
Men jag hade nog testat att den klarar ca 4mil i pure läge när möjlighet finns.
Så att han vet att batterierna är friska.
Användarvisningsbild
av joel80
#1241580
Det är väl en T8 han har? Den drar nog mer än en D4 när den inte har batteri!
av superluxus
#1241954
NorskT8 skrev:
XC90_Executive skrev:Ja D eller B kvittar egentligen. Det blir inga enorma skillnader. Men jag har kört T8 i över två år nu så jag vet vad som funkar bäst vid min körning :wink:
Drøyt to år her også Bild jeg bruker egentlig B kun for å slippe å bremse så mye manuelt i nedoverbakker. Gjør det som funker best for deg ja Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har hatt min XC90 T8 i et år nå og liker best B. Tror ikke forskjellen i forbruk er veldig stor. Forskjellen mellom D og B er ganske liten - spesielt sammenlignet med en del elbiler som har forskjellige nivåer på B.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av kicken
#1356246
Nån här som kör XC90 2016 T8? Hur håller ert batteri?

Jag kör en xc90 2016 T8 Polestar 7500 mil.

Jag tycker mitt batteri håller dåligt, gjorde ett test idag, fulladdat, kört 70km/t, drivmode Plue + växel B, första 7km med ratt + sätevärmare läge 1 av 3. Vid acceleration halv gas respons.

Kom 23km innan motorn gick igång, tycker det är dåligt? Eller har ni samma resultat såhär års? Utomhus temp var +9.

Mvh Johan
av Jontelito
#1502674
Lyfter lite,
Hur står sig batterierna? Hur långt kommer ni på enbart el?
Jag har 26km till arbetet och kan ladda där, min GTE fixar det. Men gör T8an det? (V90 som är intressant)
av GoranP
#1502691
Bör inte vara några problem. Min V90 T8, my18, går den sträckan utan problem fortfarande. Normalt sett kommer jag ca 35km innan motorn strax, driftläge normal är valt. Vissa vinterdagar med sträng kyla blir det naturligt lite kortade...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Har fått felkod P2600 "Powertrain coola[…]

V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Hör det vid 1500 rpm, stillastående och[…]

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Har nu under några laddningar märkt a[…]