Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är ledsamt och med påtaglig uppgivenhet jag konstaterar att min fina och pålitliga trotjänare nu verkar gå mot den eviga vilan...

Blev påkörd i februari i korsning av vänstersvängande dumskalle som körde in i mig då han skulle svänga vänster och gick in rakt framför mig när jag körde rakt fram. Båda hade grönt. Han är vållande osv. så det lämnar vi därhän. Min hastighet var ca 30 km/h då vi var mitt i korsning och jag hade bilar framför, hans hastighet oklar. Kollision var i princip rakt framifrån på Volvon. Dock tyckte Bilia i sitt underlag till Trygg Hansa att det skulle kosta 89000:- att repa bilen. Mycket märkligt, men vad ska jag som lekman säga till Trygg Hansa..? "Volvo/Bilia måste ha räknat fel"... Jag har utskrift från Bilia på hur de räknat på arbete samt mtrl. Tycker ändå att det känns mycket märkligt.

Bilen då; en V70 T5-02. Solidsvart. Hade just slagit över till 9100 mil. Fullservad på Volvo tills jag köpte den 2013, då med 4300 mil. En ägare innan mig som köpte den i Sverige(god vän till min far)och därefter körde den direkt till Tyskland där han då arbetade. Står därför som importbil i handlingarna, men den är uteslutande svensksåld och svenskägd vilket naturligtvis kan styrkas med dokument.
Att köpa bilen medans han jobbade i Tyskland var sannolikt mycket skattetekniskt fördelaktigt. Bilen gick en vår/sommar/höst i Tyskland och var sedan tillbaka i Sverige permanent. Bilen har, udda men fantastiskt nog, varit garageställd varje vinter sedan ny fram tills jag köpte den 2013. Således är den fortfarande osannolikt fin under. I övrigt i mycket, mycket fint skick i stort. Nära nyskick invändigt.
Självklart klockrena blanka besiktningar med perfekta avgas och bromsvärden. Röd och fin växellådsolja(automat). Motor, låda/drivlina osv. gick helt perfekt. Perfekta växlingar och väldigt tyst och fin motor kall som varm.

Helläder och taklucka. Lilla ljudpaketet(performance), men ett komplett beg. high perf.-kit i ypperligt skick hade medföljt vid ev. försäljning.
Org. fälgar med Conti sportcontact bak och Michelin däck fram.

Då bilen som sagt aldrig var vinterkörd innan jag köpte den köpte jag en fin beg. uppsättning av Volvos org.fälg Arcas/femekrad som skoddes med dubbfria Nokia Hakka R på med bra mönster. Jag valde fälgen främst för att den underlättar att spola och hålla efter bromsok, värmesköldar, och bromsskivor vintertid. Att fälgarna sedan passar fint på bilen gjorde inte saken sämre.

Avtagbart drag som aldrig använts till annat en besiktning.

Enda bristerna på bilen var att torkararmarna strålkastare fram inte fungerade. Men spolarvätskesprutet fungerade prima. Samt att larmsirenens batteri tackat för sig med felkod.

Bilen har fungerat helt perfekt för mig. Enda felet under fem år har varit en syresond som byttes till en identisk Bosch-enhet med samma art.nr. Fullservad på Volvo fram till 2013. Jag har därefter själv bytt olja, oljefilter, luftfilter samt tändstift löpande. Olja/filter/luftfilter varje år då jag körde ca 1000 mil/år. Motorloja OK/Q8 Formula Excel. Volvo orginal olje- och luftfilter. Bilen var inne på Volvo för ngt år sedan också för bromsvätskebyte. Självklart noga dokumenterat med kvitton, datum, mätarställning etc. Kamremmen byttes på Volvo 2012. Bromsbelägg orginal runtom, all orange text fullt läslig på frambeläggen. Bromsoken runt om var närmast 100% rost/angreppsfria
runt om...

Som sagt, detta är/var en i alla avseenden om inte unik, så exeptionellt fin bil. Dock sannolikt helt unik när det kommer till att den inte varit vinterkörd de första 11 åren. Nu håller jag på med Trygg Hansa. Vad jag önskar hjälp med här är någon form av hjälp med en ungefärlig värdering på denna bil. Jag har naturligtvis tittat på Blocket tidigare. Liknande bilar utan turbo, helläder, och taklucka har legat på ca 60000:- Vad skulle ni anse att min bil hade haft för marknadsvärde på Blocket? Och något som rent av kanske är mer intressant är om det kanske finns någon här inne som kanske hade varit intresserad av att köpa denna bil om den hade gått ut på annons, vad hade ni kunnat tänka er att ge för den mot ovan info?
Jättesvårt att värdera, men några synpunkter som många bortser ifrån:

Trots usökta skicket och de låga milen är det ända bara en 16år gammal vanlig Volvokombi.
Milen är låga, men inte samlar eller museum-låga, och ' ingen ovanlig eftettraktad modell.

Ingen vid sunda vätskor köper en sådan för 60,000kr.
Man kan BEGÄRA, men om ingen betalar det, så....
Därför är det svårt att berömma värde på särskilda objekt baserat på begärt pris i annonser.

Med 9000mil på en 16år gammal bil, är det inte ens säkert att den är ett "tryggt köp", om vi ska ha handen på hjärtat, eftersom åren "äter" på de flesta saker, och utvecklingen springer ifrån.

Att den är värd mer än en motsvarande med normala mil/skick är ju självklart, Men hoppas inte på jättestora pengar över.
En "normal" felfri V70 2002 kostar allt mellan 12-20,000kr.
20.000kr blir allt lite svårsålt om den inte är nått lite extra.
Nya dyra delar tex..
Din kanske 35-40.000kr nånstans, kanske lite mer om en mil-tunnelseende köpare dyker upp. Men svårbedömt!!!
Det kommer nog fler gissningar snart....

Karosskador är svindyrt att laga. Bara en ny kofångare med jobb+lack är säkert över 15000kr. inkl smådetaljer kostade f-bolaget ca 20,000kr på vår 2002 Rav4 pga litet rådjur nyligen. (Marknadsvärde 30,900kr enl f-bolaget.)

Är sen skärm, lyktor, kondensor osv med i bilden så drar det mycket snabbt iväg.
Ska den riktas/kollas också, kan du lägga på enorma summor.

Högst sannolikt får du den inte lagad till ett pris som motsvarar värdet.
Naturligtvis SBergdahl.
Man får inte 20,000kr för en random v70 2002 med normala mil och sugmotor, om köparen är någorlunda prismedveten. Då ska den vara riktigt extra.

Men 20,000kr för "normal-fin" v70t med normala mil är betydligt mer lättsålt mot dito sugmotor för 20,000kr än jag fick det att låta.
Det medges.
Kanske var lite snål i bedömningen av "normal" v70 turbo i gott bruksskick.
Tyvärr är det bara miltal och årsmodell som kommer att vägas in i bedömningen av priset. Utrustning är värt nära 0 när bilen är så gammal. Historiken har också mycket liten betydelse för värdet. 60 tusen är rena fantasierna, inga V70 -02 säljs för de pengarna. Att det finns drömmare på Blocket kommer inte hjälpa mycket i dialogen med FB. De ska värdera bilen för vad det kostar att kostar att köpa motsvarande bil hos återförsäljare så det är bara att skicka över de bilar du anser är motsvarande och hoppas att de håller med. Finns de inga med samma miltal kommer man sannolikt att schablonräkna vad miltalet är värt.

Bara för att sätta 60 tusen i perspektiv. Min bror köpte nyss en precis lika välutrustad V70 T5 -03. Inte utställningsskick men fullt felfritt normalskick. Den gav han 18 tusen för. Visst, 21 tusen mil på mätaren men 12000 mil mindre än inte värt 42 tusen extra.
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Kolla så egr röret inte är sprucke[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]