Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tekniskt eller praktiskt? Tekniskt är det väl inga större problem...
Praktiskt? Glöm det. Finns inte en suck att du kan regga med det utan ombyggt fordon(om ens då, kanske t om krävs amatörbyggt...).

Vi pratar om ett land där vi inte ens får byta från bensin till E85 och få det reggat, trots att majoriteten av alla bensinbilar fungerar med E85 utan någon som helst modifikation.
Lucif3r skrev:Tekniskt eller praktiskt? Tekniskt är det väl inga större problem...
Praktiskt? Glöm det. Finns inte en suck att du kan regga med det utan ombyggt fordon(om ens då, kanske t om krävs amatörbyggt...).

Vi pratar om ett land där vi inte ens får byta från bensin till E85 och få det reggat, trots att majoriteten av alla bensinbilar fungerar med E85 utan någon som helst modifikation.
Regga om förstår jag att man måste göra annars så lär de ju inte finnas reggat i några system att det är en euro 6 numera.
Enda praktiska möjligheten är nog om Volvo släpper en officiell uppgradering som de får godkänd. Jag tvivlar starkt på att det kommer hända. Om ett par år när förbjuden kan dyka upp i praktiken är alla euro 5 för gamla för att vara lönsamma att släppa något till eftersom det blir en för stor del av bilens värde i kostnad.
Man undrar ju vad MP menar ....

De bilar som ska köra på de här enskilda gatorna kan undvika att köra där eller uppdatera sin bil... säger Skog till Aftonbladet

Är uppdatera bilen att man uppdaterar den från Euro 5 till Euro 6, eller är "uppdateringen" att man skrotar bilen och köper en ny bil, då det ju superenkelt att uppdatera
VolvoB20 skrev:Man undrar ju vad MP menar ....

De bilar som ska köra på de här enskilda gatorna kan undvika att köra där eller uppdatera sin bil... säger Skog till Aftonbladet

Är uppdatera bilen att man uppdaterar den från Euro 5 till Euro 6, eller är "uppdateringen" att man skrotar bilen och köper en ny bil, då det ju superenkelt att uppdatera
Jag vet att jag går OT nu, men kan inte låta bli, förlåt. Vad MP menar vet dom nog inte själva. När Karin Svensson Schmidt, miljöpartistisk ordförande i Trafikutskottet, till och med yttrat i en tidningsintervju att "På sikt kommer vi nog förbjuda även privatägda El-bilar att köra i miljözoner också." ??:-/
Hur ska man kunna ta detta förslag om miljözoner på allvar, med sådana företrädare i regering och riksdag? :roll:
jacha05 skrev:Regga om förstår jag att man måste göra annars så lär de ju inte finnas reggat i några system att det är en euro 6 numera.

Precis, och det kan du glömma att lyckas med.
Sällan jag säger det, men det blir betydligt billigare att köpa en sprillans ny euro6-typad bil, än att försöka få den nuvarande omreggad.

----

ang. MP och "uppdatera"... Dom vet ju, som så många andra, inte skillnaden mellan uppdatera, uppgradera och "byta ut". Uppdatering, för dom som inte vet, innebär ändring av mjukvara, ett relativt enkelt ingrepp om vi ignorerar hur komplext programmeringen av mjukvaran är. Uppgradera innebär byte av hårdvara/komponenter/"fysiska saker" till bättre/annorlunda version. Uppgradering används även inom viss mjukvarumodifikation, t ex om man byter från windows 8 till windows 10 så kallas det uppgradering.
Byta ut innebär givetvis att göra miljön en tjänst och skrota bilen och köpa sprillans ny el-bil ;) (sarkasm, om det inte framgick tydligt nog)
SvenB skrev:
VolvoB20 skrev:Man undrar ju vad MP menar ....

Jag vet att jag går OT nu, men kan inte låta bli, förlåt. Vad MP menar vet dom nog inte själva. När Karin Svensson Schmidt, miljöpartistisk ordförande i Trafikutskottet, till och med yttrat i en tidningsintervju att "På sikt kommer vi nog förbjuda även privatägda El-bilar att köra i miljözoner också." ??:-/
Hur ska man kunna ta detta förslag om miljözoner på allvar, med sådana företrädare i regering och riksdag? :roll:
MP är ett i grunden extremt vänsterparti, allt som är privat (och därmed bidrar till frihet) är av ondo enligt deras agenda.
Miljön är inte huvudsaken, det handlar mer om att begränsa enskilda individers möjligheter.

Att i förtid skrota ut fullt fungerande bilar av "miljöskäl" innebär för de flesta andra raka motsatsen.
Först skall alla köra elbilar, sen när detta ev blir vanligt ska dessa också förbjudas då enligt Karin Svensson Schmidt?
Handlar som sagt huvudsakligen om att Svensson inte ska ha bil överhuvudtaget!
Mp ger sig väl inte förrns Sverige står stilla! Förhoppningsvis försvinner dessa stollar ur riksdagen i höst!

Och åter till topic, att "uppgradera" en bil där det krävs mycket mer än mjukvara är väl knappast värt det om bilen börjar bli mer än 5-6 år gammal.

Mike
mikethebik skrev: MP är ett i grunden extremt vänsterparti, allt som är privat (och därmed bidrar till frihet) är av ondo enligt deras agenda.
Miljön är inte huvudsaken, det handlar mer om att begränsa enskilda individers möjligheter.

Att i förtid skrota ut fullt fungerande bilar av "miljöskäl" innebär för de flesta andra raka motsatsen.
Först skall alla köra elbilar, sen när detta ev blir vanligt ska dessa också förbjudas då enligt Karin Svensson Schmidt?
Handlar som sagt huvudsakligen om att Svensson inte ska ha bil överhuvudtaget!
Mp ger sig väl inte förrns Sverige står stilla! Förhoppningsvis försvinner dessa stollar ur riksdagen i höst!

Och åter till topic, att "uppgradera" en bil där det krävs mycket mer än mjukvara är väl knappast värt det om bilen börjar bli mer än 5-6 år gammal.

Mike
Klockren annalys!

Min körskolelärare pratade om att den finns ett kitt till deras 10år gamla euro5 Scania men kostar en HEL del pengar...
Skulle knappast vara värt att göra en sån opperation på en personbil.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]