NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heden
Du har fattat galoppen Fidde (W)
Mitt exempel var givetvis lite överdrivet och inget försök till att driva på andras bekostnad! Det jag försökte beskriva var att stadskörning varierar så pass kraftigt mellan olika typer av städer, där Stockholm är en av de värsta i Sverige. Under rusningstid så är det inte bara inne i stan som det är långa köer. Tyskarna har ett uttryck som heter "stau" vilket beskriver situationen på Essingeleden mer än väl :evil:

Jag tycker du ska vara glad att du bor i Kristianstad, men se till att bo några våningar upp i framtiden om växthuseffekten fortsätter att smälta polarisen :wink:
av Lövet
FiddeUBC skrev:Men vad är Kristianstad i jämförelse med sthlm... Stockholm är ju allt! eller.. ??:-/
Vad skriver du sådana här kommentarer för? Är du sur för att vi inte räknar körning i Kristianstad som likvärdig med Stockholms innerstad? Var glad för det istället med tanke på vad det gör för förbrukningen.

Att tipsa om bilar som står i Stockholm kan vara ganska praktiskt om du läser var trådskaparen bor (PO)
av perhall
Verkar ju som att det lutar åt T5 för dig. Troligen blir den rätt mycket billigare totalt om du kör så lite. Dieseln har oftast dyrare försäkring, den är dyrare att serva och kanske sliter den aningen mer däck:). Om du lägger 30 000 extra på en D5 får du säkert bara ut en mindre del av det om några år när bilen ändå är nere under 100 000.

Om din 2,4i 170 ligger på 8,5-9,5 så skulle jag säga att kör du lugnt blir det samma förbrukning, kör du hårt blir den ett par dl högre i T5:an. Det är stor spridning i förbrukning på Volvos bensinturbomotorer, min T5:a drog 0,65 om man körde riktigt lugnt och det var svårt att komma ned i med 2,4 140, körde man hårt på motorvägen i relativt tät trafik (130-150) drog T5:an 1,3 och 2,4 140 1 l prick etc.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har läst på fler ställen att försäkringen skulle vara dyrare på en C30 D5 än en T5. Har ni kollat upp det eller är det en gissning?

När jag kollade senast så var en C30 T5 6MT ca 1200kr dyrare (per år) i försäkring för mig än en C30 D5 6MT.
av erikrobert
intressant tråd om T5-D5

Jag har D5 in en 2004 V70. den har gått över 40.000 mil nu och kör jag den riktigt försiktigt kommer jag också ner i 0.58.
Vanlig blandad körning 0.65

Tyskland 160-180 så drog den 0.73, med 4 tunga personer och mycket packning, vilket var helt makalöst.
av Gustav40
Köpte mig en v50 D5 2008 r-design sänkt 2017, lite tråkigt med diesel nu men men!

Fantastiskt bil alltså, ligger fint på vägen och riktigt bra kraft! Har även chippat den med autotech steg 1 så nu har jag 225hk/470nm.

Drar mellan 0.45-0.7. 100-160km/h är min hastighet.
Köp D5! Va oxå inne på T5 innan men idag är jag glad att jag valde denna motor, kan tänka mig att dom går att pruta på ännu mer än när jag köpte min 2017 i juli
av Nalleman64
Hade en C30 D5 och det var en trevlig motor som gick snålt runt 0,6 och aldrig över 0,65. Eftersom det var en automat var den svindyr i skatt som låg på drygt 4 800:-/år.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]