Steff 99 skrev:Om jag föredrar BMW framför Volvo S80 tror jag framgår.
Men en nackdel är ändå tydlig när man skall köpa BMW i förhållande till Volvo .
Det är prislistan på tillval..där är BMW dyr, mycket dyr..det är lätt att lägga på 200`i extra utrustning
Frågan är om man ens skall jämföra Volvo och BMW. Låt oss betrakta följande, motormässigt relativt jämbördiga modeller:
BMW 523i, 191 HK, Pris: 334 000 kr, Automat: 22 900 kr, Läderklädsel: 20 100, Metallic: 8 400 kr
Volvo S80 2,5T, 200 HK, Pris: 284 000 kr, Automat: 16 900 kr, Läderklädsel: 9 900, Metallic: 8 400 kr
...och så här fortsätter det - redan nu är 67 000 kr dyrare. Att BMW erbjuder fri service i 3 år/9000 mil (tror jag det är) hjälper inte upp den ekonomiska kalkylen för BMW:s del märkbart.
BMW HAR bättre drivlina, bättre känsla i styrningen, mer körglädje, bättre kvalitétskänsla, större kupéutrymmen... MEN... Volvo HAR bättre komfort, tryggare köregenskaper (för vanliga människor med vanlig körskicklighet), bättre säkerhet (törs jag lova) och är mycket billigare.
Om man tycker att just de saker BWW:n är bättre på är värt merkostnaden är ju upp till var och en - jag tycker det inte. Däremot är det intressant att jämföra en 1 - 2 år begagnad 5-serie mot en ny S80.