Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Skulle behöva hjälp av er på forumet.

Har fått två fel meddelanden "ABS/DSTC Serv. erfordras" samt "Strålkastarfel Serv. erfordras". Bägge fel meddelarna kom samtidigt efter att bilen hade stått still i 14 dagar. ABS:en fungerar inte, alla lampor i strålkastarna fungerar. Men de aktiva xenonljusen rör sig inte, dom står still hela tiden gör inte kontrollen vid start eller svarar på rattutslag. Knappen för att stänga av kurvljusen blinkar hela tiden.

Har provat att ladda batteriet, haft minuspolen avlagd samt haft bilen i varmgarage men inget har hjälpt.

Efter ha googlat och letat här på forumet så verkar det som bägge felen kan vara kopplat till styrvinkelsensorn. Låter det troligt? Eller har ni några andra idéer?

Har bokat tid hos Volvo för felsökning men enligt serviceteknikern lät det som två separata fel och då vart det 2 stora felsökningar och skulle kosta 3090:- Vilket känns dyrt? Eller är det rimligt?

Efter att jag hade pratat med Volvo så hittade jag på nätet att en Autoverkstad här i stan hade 50% rabatt på felsökning (400:-) så beslutade att ge de en chans. Men det var dumsnålt, efter dom hade gjort sin felsökning så sa dom att felet var en abs-sensor vilken dom bytte men felen kvarstår. Så det var bortkastade pengar för efter det kom dom fram till att dom inte kunde hjälpa mig utan att jag måste vända mig till Volvo. Enligt verkstaden var den enda felkoden dom fick upp ABS-sensor vänster fram.

Bilen är en Volvo V70 2,5FT från 2009.
Konstigt om felande rattvinkelsensor slår ut ABS:en, inte bara antisladden. Men inte otänkbart förstås.

Jag hade inte bytt batteriet förrän jag fått felkoderna lästa på Volvo, om du inte redan fått andra indikationer på att batteriet skulle vara dåligt. Dåliga batteriet kan ge konstiga fel, ja, men långt ifrån alltid det är boven.
Kom du fram till något vad det skulle kunna vara.
Jag har haft nu snart ett halv år problem med att strålkastarna ej följer hjulen i kurvor men idag kom felet abs/dstc service erfodras och då jag stängde av bilen går den ej igång mera.
Jag tog löst - polen från batteriet då startade bilen men fel meddelandet dök upp igen och bilen går ej igång efter man stängt av den?
V70 2,5FT 2010
Strålkastare

Hej Jag kan försöka hjälpa dig isf[…]

Vet att detta är en gammal tråd men t&a[…]

Lufttryck sommardäck

Vad som passar en, vad som är mest ekonomiskt[…]

Hej! Behöver råd och tips från er[…]