Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är en helt annan fråga dvs att man har en hierarkis beslutsgång men det jag sett ( i en helt annan bransch) är att man ligger i framkant rent tekniskt och är mycket noga med det man gör i premium skiktet, men visst spretar det en del.
Min S90 är tillverkad i China men motorhuven var felmonterad så att den inte gick att stänga så jag misstänker att premium gäller i China endast för S90 L som endast säljes i China och USA så både montören och kontrollanten var ganska trötta. :shock:
frasse4 skrev:
Elektrikern84 skrev:
frasse4 skrev:Står made in sweden på min gamla 940 också fast den är byggd i Thailand. Men efter 25 år tycker jag nog den håller samma kvalitet som de svenska ;)
Såldes det ens såna i Sverige? Sen var det enbart slutmontering i Thailand. Bilarna byggdes här, monterades ned och skickades till Asien. Så gjorde man med ex Volvo 780, men på de bilarna står det Made In Italy på. Men när det kommer till din så känns det som den är byggd här om du inte importerat den därifrån.. Se ditt Chassi-nr; stämmer alltid.. Sjunde siffran/bokstaven från höger är Fabriken.. 1 är Torsland. 0 och A är också svenska fd. fabriker.
Det har jag svårt att tänka mig, då de är högerstyrda. Jag har sjunde siffran 4 vilket är Thailand Samutprakarn. Jag kör med den när jag är där :-)-) .

Jag vet att det var en monteringsfabrik, men byggdes verkligen bilen helt här, monterades ner och monterades åter där? Det var ju av skatteskäl/importtariffer som man gjorde det vad jag förstått och då måste det väl krävts lite mer än att skruva på hjulen för att påstå att man har produktionen inhemskt tänker jag.

Hur som, jag tror inte man har anledning att tro att en modell skulle vara sämre för att den tillverkats i ett annat land...

Sjunde siffran från höger?

Ja de Tillverkade bilen här och monterade sen ned den! Så gjorde man med alla bilar som "Tillverkades" i Kanada också. De tillverkades i Sverige eller Belgien å sen monterades de ned och skeppades over seas. Tror det blir billigare då man inte tullar för en bil utan en byggsats som sen monteras ihop.

Saab gjorde ju så med många modeller. Tillverkades i Trollhättan och sattes ihop av Valmet i Finland. Sportbilen Fiskers med, i Finland.
Så vitt jag vet så var inte Halifax i Kanada en så kalla Knocked-Down fabrik utan man byggde bilen i sin helhet. Kanske med undantag av pressning av plåt och så...men det gör man inte ens i Ghent idag..

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... alifax.png

https://novascotia.ca/archives/Halifax/ ... .asp?ID=36

/Thomas
Kan vara lite luddigt det där med vart dom är byggda etc etc.

En bekants XC60 Classic står att den är är byggd i Sverige, men egentligen är det Gent - Belgien.

Vet inte om det kan ha en koppling till att vi hade flertalet XC60 inne för kontroll i Torslandafabriken..?

i alla fall.. jag hade hellre tagit en S90 tillverkad i Kina än i Sverige.

Dom har mer passion och känsla för kvalitet och perfektion medans i Sverige där det jobbas med en oerfaren ledning och dyra misstag.
AndS skrev:Tar vi telekom/mobilt och kinesiska Huawei så har de seglat om t.ex. Ericsson. Har själv en Huaweimobil sedan två år och inga hängningar och otroligt slagtålig efter flera besök i asfalt. Har man en så stor inhemsk marknad finns alla förutsättningar att inte bara bli störst och med stora volymer lägga lite extra krut på att säkra kvalité om det ingår som affärsstrategi.
Volvo blir inte sämre för att det skulle stå Kina som tillverkningsland och vi får lägga historien bakom oss där Kina enbart innebar dåliga kopior av gamla konstruktioner.
i fallet Huawei mobil,måste jag säga emot dig. Har haft Samsung innan. S3 S4 S5 S6 S7. Bytte till Huawei p10. Skit telefon. Frugan har p8. Vi hhar båda beställt Samsung S9. Enda som är bättre än min förra Samsung är vikten.
snowi skrev:Kan vara lite luddigt det där med vart dom är byggda etc etc.

En bekants XC60 Classic står att den är är byggd i Sverige, men egentligen är det Gent - Belgien.

Vet inte om det kan ha en koppling till att vi hade flertalet XC60 inne för kontroll i Torslandafabriken..?

i alla fall.. jag hade hellre tagit en S90 tillverkad i Kina än i Sverige.

Dom har mer passion och känsla för kvalitet och perfektion medans i Sverige där det jobbas med en oerfaren ledning och dyra misstag.
Står vart då? På car.info?
Där står min Fd Firmabil byggd i Tyskland. Eg i Storbritannien. Grannens VW i Tyskland eg. i Portugal. Porsche Cayenne i Tyskland fast den byggs i Slovakien.

Nääe jag tror heller inte att tillverkningsland har större betydelse då det mesta är automatiserat. Men ändå känslan...

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]