Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Nu är ju förslaget presenterat. Det blev ju som det "läckte" ut i går. Men en sak är otydligt, åtminstone för mig:
– Vi skapar förutsägbarhet. De bilar som ska köra på de här enskilda gatorna kan undvika att köra där eller uppdatera sin bil. På landsbygden kommer det finns en bra andrahandsmarknad för de här bilarna, säger Skog till Aftonbladet.
Vadå gator? Hon får det att se ut som att det bara kommer röra sig om enskilda gator. Och vad då uppdatera, det finns väl inga uppdateringar från Euro5 till Euro6. Jag tycker det verkar som dom "hukar" sig lite. :???:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/a2yrqO ... ljozonerna

Edit. Även i Sydsvenskan har de detta konstiga uttalande från TT: – Det här är någonting som kommer att införas på någon begränsad gata i Stockholm.
Dom verkar inte känna Daniel Helldén :lol:
Användarvisningsbild
av Derank
Käns ju som en idé som inte kommer påverka luften ett smack. Jaja. Axelryckning från bil ägarna skulle jag tro. Om 4 år kan det vara nåt nytt

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
Derank skrev:Käns ju som en idé som inte kommer påverka luften ett smack. Jaja. Axelryckning från bil ägarna skulle jag tro. Om 4 år kan det vara nåt nytt
Håller med. Jag kommer osökt in på ordspråket "Den som gapar efter mycket, förlorar ofta hela stycket". Om man gått, från i första hand Stockholms sida, ut med ett mer sansad begäran, hade man kanske inte behövt denna "tvåstegsraket". Luften på Hornsgatan ÄR en katastrof. Om man i första skedet begärt att få styra om alla dieselbilar, som inte uppfyller Euro6, till andra gator hade man kanske fått det redan till 2019. Jämför med dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. Jag tror inte de hade fått lägga något dubbdäcksförbud, om de ansökt om att införa det i hela Stockholms innerstad. ??:-/
av Mwi
Vet inte om presskonferensen på en restaurang idag klargjorde så mycket, verkar fortfarande lika förvirrat som gårdagens spekulationer i media men S och mp en är ju en minoritetsregering även med stöd från V så det kanske inte blir så mycket av det här förslaget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
SvenB skrev: Från Presskonfernsen ....eller uppdatera sin bil.....
Det är ju kanon om man kan erbjuda en uppgradering av befintligt fordon och en ny typregistrering till en högre miljöklass.

Det var ju trevligt av miljöpartiet att äntligen fixa till detta.
Användarvisningsbild
av joel80
Det räcker kanske med några gator för att förändra beteendet. Man har ju ännu inte beslutat om var det ska införas, men nybilsförsäljningen av dieselbilar sjunker rekordsnabbt och priserna på begagnade dieselbilar sjunker nu enligt Blocket och antalet dieselbilar till försäljning ökar.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/m6y7A0 ... ieselbilar
Utbudet av dieselbilar på Blocket ökade med 12 procent under förra året. I Stockholm ligger ökningen på 17 procent bara i år.

– Nybilsförsäljningen av dieselbilar nådde sin topp 2012 och de största årskullarna rör sig nu ute på begagnatmarknaden. I fjol hade vi rekordmånga begagnade dieselbilar till salu. Det tillsammans med att dieselbilen inte längre framställs som ett miljövänligt alternativ gör att många vill sälja nu – särskilt i Stockholmsområdet där miljözoner varit ett hett diskussionsämne, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket Fordon, i ett pressmeddelande.

Priserna sjunker nu också som en sten. Hittills i år har medianpriserna i snitt gått ner med 12 procent jämfört med samma tid i fjol.
Användarvisningsbild
av SvenB
En annan del av den Aftonbladetartikeln är denna.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar

Dieselhysterin får tydligen inte gå för långt. :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
SvenB skrev:En annan del av den Aftonbladetartikeln är denna.

Men det är viktigt med en balans så att dieselbilen inte försvinner.
"Om Sverige ska klara de högt uppsatta klimatmålen fram till år 2030 så kommer dieselbilen att spela en viktig roll. Dieselbilen har varit en bidragande orsak till att personbilstrafiken de senaste åren kraftigt minskat sina koldioxidutsläpp i Sverige. Ska vi nå klimatmålen till 2030 kommer moderna dieselbilar att behövas", skriver Bil Swedens vd Mattias Bergman i en kommentar

Dieselhysterin får tydligen inte gå för långt. :roll:
Fast man kommer ner till samma eller lägre CO2-utsläpp med de flesta bensinhybrider också. Och där börjar det finnas ett rätt omfattande utbud nu.

Alternativet till diesel ska nog inte ses som bensin.. Där man ju också inför restriktioner om än lite mjukare. Då blir det nog svårt att nå några miljömål på lite sikt.
av Mwi
joel80 skrev:Fast man kommer ner till samma eller lägre CO2-utsläpp med de flesta bensinhybrider också. Och där börjar det finnas ett rätt omfattande utbud nu.
Nja joel80 du är nog lite Volvo inskränkt :wink: dieselhybrid är ganska udda det är väl Volvo, Peugeot och jag tror även Mercedes har haft en modell, övriga tillverkare har satsat på bensinhybrid.
av Trex
Har en D5 (S60) som jag tog ut dec-2013 (årsmodell 2014), skatten är låg runt 1300-1500kr året, minns inte (1300 eller 1500) eftersom skatten är så låg så lägger man inte detta på minnet.
Men skatten är låg, bilen är så kallad miljövänlig!
Funderat på att byta ut den mot en hybrid (toyota eftersom volvo inte har några alternativ) var inne hösten 2017 fick då ett listpris på 185 000kr för bilen, förmodligen kunde jag förhandla upp det några tusenlappar till 190 000kr utan vidare då bilen är välskött.
Bilen har körts till dagensdatum 3800 mil, efter MP genomdrivning av miljözoner så verkar som man skall behålla bilen köra den till ”The end” eftersom jag inte kör inom dessa miljözoner som kan bli aktuella utan kör utanför.
El bil är utesluten eftersom laddnings möjligheter både hemma och jobbet finns inte!
Hybriden var ett alternativ för mig men som det nu ser ut för mina förutsättningar, för att inte förlora för många kroner så behåller jag min ”miljövänliga diesel” i många år fram över!
Så där gick en av, hur många fler stiger av tåget till byte till en(så kallad) miljövänligare bil?
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 34

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]