Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har fått båda packboxarna bytta på vevaxeln pga läckage. Både bakom kamdrivningen och bakom svänghjulet mot växellådan.
Användarvisningsbild
av Funk
joysam skrev:
Funk skrev:Har du fyllt på 1 liter 150 mil efter service, och sedan är det bra ? Eller har det gått 150 mil sedan den ville ha olja påfyllt och den vill ha olja igen ?

Skulle man behöva fylla på en liter mellan servicarna a' 3000 mil så hade jag inte direkt tyckt att det var något speciellt..

/Thomas
Jag har kört ca 1200 mil sedan service.

För ett kort tag sedan fick jag fylla på 0,5 liter, sedan körde jag 150 mil innan det var dags att fylla på en liter.

En del av den oljan verkar ligga i min carport nu så det är nog dags för ett verkstadsbesök.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
OK, då är det ju inget snack, verkstadsbesök är det som gäller eftersom det verkar vara ett läckage.
Kanske du skall döpa om tråden då det verkar vara läckage och inte förbrukning i den vanliga meningen det verkar handla om.

/Thomas
av joysam
Funk skrev:
joysam skrev:
Funk skrev:Har du fyllt på 1 liter 150 mil efter service, och sedan är det bra ? Eller har det gått 150 mil sedan den ville ha olja påfyllt och den vill ha olja igen ?

Skulle man behöva fylla på en liter mellan servicarna a' 3000 mil så hade jag inte direkt tyckt att det var något speciellt..

/Thomas
Jag har kört ca 1200 mil sedan service.

För ett kort tag sedan fick jag fylla på 0,5 liter, sedan körde jag 150 mil innan det var dags att fylla på en liter.

En del av den oljan verkar ligga i min carport nu så det är nog dags för ett verkstadsbesök.

OK, då är det ju inget snack, verkstadsbesök är det som gäller eftersom det verkar vara ett läckage.
Kanske du skall döpa om tråden då det verkar vara läckage och inte förbrukning i den vanliga meningen det verkar handla om.

/Thomas
Ja, när jag upptäckte pölarna insåg jag ju också att det nog inte är Volvos lösning för smörjning av framvagnsdetaljer som överdoserar...

av tl98prr
Hade in min D4-VEA på 4 års service 7500mil nu i februari där dom hittade oljeläckage höger sida av motorn.
Efter felsökning konstaterades att en tätningsring behövde bytas vid vevaxel och då byttes även kamrem.
Vid detta besök konstaterades även ett annat olje läckage vid oljetråget, så det var bara att boka in ett till besök.
Och inte nog med det - fick vid oljetrågs reparationen besked om att EGR ventil behöver bytas. Volvo står dock för det sistnämnda förutom bytet av tryckgivaren som ej togs av goodwill....

Bilen är inne på EGR byte idag, fattas bara att det kommer besked om ett nytt fel som måste åtgärdas :-(O)
Användarvisningsbild
av Derank
Otäta packboxar vill man ju verkligen inte veta av år 2018, verkar vara lite sisådär de där VEA spisarna
Användarvisningsbild
av Perra83
Fy fasen så dåligt!! Trodde oxå att dessa fel var botade vid det här laget. För när man körde 850X70 fick man vara beredd. Inte ens mina gamla Turbo och R bilar fuktade olja.
Då vet jag vad jag ska göra när sommardäcken åker på. Det blir demontering av bogplasten för inspektion. Bilen har varken varnat om låg oljenivå eller gett några pölar. Men fuktar det får Rejmes fixa. Ska ligga på som en jakthund.
av III
Det låter illavarslande. Oljeläckage på tidigare 850 var ju vanligt, sen har ju femmorna varit väldigt täta. Borde verkligen inte vara en fråga 2018. Hoppas det inte blir vanligt och att Volvo tar fullt ansvar.
Användarvisningsbild
av Rillee
Usch min gamla 850 och s60 femma läckte olja via packboxen, trodde man skulle slippa det nu.
av III
joysam skrev:Det visade sig att det inte var packboxen.

Det var kolvkylningsventilen som hade skruvar ut sig lite med oljeläckage som följd.

Det var ju skönt att det var ett enkelt fel och inte packboxarna. Men vad tusan gör den ventilen och hur? Var sitter den?

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]